Hejsan!
Jag har läst en del trådar kring fälgar och luftmotstånd / rullmotstånd. Men hittar ingen fälgar för E-Niro som det står att de är till för att öka räckvidd.
Finns ett företag som tagit fram en fälg för detta till tesla (https://www.nyteknik.se/fordon/specialu ... de-6950377).
Så vilka fälgar har ni och har ni märkt någon skillnad på räckvidden? Bredd och profil på däcken gör så klart stor skillnad där däck till och med har märkning för för bränsleförbrukning.
Mvh Albert
Annons
Re: Fälgar vs räckvidd
2Utformningen av original-fälgarna till Niro påstås ju vara framtagna för just detta.Albert skrev:Hejsan!
Jag har läst en del trådar kring fälgar och luftmotstånd / rullmotstånd. Men hittar ingen fälgar för E-Niro som det står att de är till för att öka räckvidd.
Finns ett företag som tagit fram en fälg för detta till tesla (https://www.nyteknik.se/fordon/specialu ... de-6950377).
Så vilka fälgar har ni och har ni märkt någon skillnad på räckvidden? Bredd och profil på däcken gör så klart stor skillnad där däck till och med har märkning för för bränsleförbrukning.
Mvh Albert
Re: Fälgar vs räckvidd
3Det är intressant att de ska vara framtagna för det. Vore väldigt intressant om någon testat olika?
Kanske kommer märkning i framtiden som för däck med olika gradering.
Kanske kommer märkning i framtiden som för däck med olika gradering.
Re: Fälgar vs räckvidd
4Rent generellt, ju mindre luft som kan passera mellan "ekrarna" desto mindre luftmotstånd. Och en hybrid/el-bil använder inte bromsarna speciellt mycket, så det behövs ingen kylning till bromsarna heller.
Rent teoretiskt skulle det bästa (ur miljö/ekonomi-synpunkt) vara att köra med plåtfälgar, smala hårda/välpumpade däck och heltäckande platta navkapslar.
Rent teoretiskt skulle det bästa (ur miljö/ekonomi-synpunkt) vara att köra med plåtfälgar, smala hårda/välpumpade däck och heltäckande platta navkapslar.