Annons

Leveranstider för e-niro

1
Beställde min e-niro den 22/2 hos Hedin bil (Advance plus, teknikpaket). Då gällde 6 månaders leveranstid, dvs nu i princip. Fick sen uppdatering att den skulle komma i mitten av oktober. Senaste uppgift möjligtvis nån gång i november. Kia verkar ha olika system för att fördela bilar i olika länder.

Det skulle vara intressant att höra hur länge andra har väntat. Både som fått bilen och som liksom jag väntar.
Annons

Re: Leveranstider för e-niro

2
ErikG skrev:Beställde min e-niro den 22/2 hos Hedin bil (Advance plus, teknikpaket). Då gällde 6 månaders leveranstid, dvs nu i princip. Fick sen uppdatering att den skulle komma i mitten av oktober. Senaste uppgift möjligtvis nån gång i november. Kia verkar ha olika system för att fördela bilar i olika länder.

Det skulle vara intressant att höra hur länge andra har väntat. Både som fått bilen och som liksom jag väntar.
Du vet att du kan få ersättning om inte leverans sker inom den tid som e sagt från början.

Re: Leveranstider för e-niro

7
Januari är vad jag tror också. Uppgiften om att man flyttar över leveranser finns på spanska webbsidor, där ett cirkulär från Kia läckt ut.

Man kan se det på antalet registrerade bilar i Sverige: 140 i maj, 91 i juni, 18 i juli och 32 i augusti. Blir intressant att se hur många det blir i september.

Såg en uppgift från Storbritannien att bilar beställda 2019 (januari, sen var kvoten slut) kommer senast levereras januari 2020. Därefter sker leveranser av nästa årsmodell som skall ha större skärm, appstyrning (UVO). Jag kan tänka mig vänta en extra månad om jag får det. Det borde dock ha lanserats nu.

Såg en annan uppgift om Kona Ev där produktionen ena månaden var 2000 bilar, varav hälften gick till Korea, för att nästa månad landa på 1700 bilar varav 1300 gick till Korea. Ett sätt att beta av köerna på hemmamarknaden för att 2020 ändra mixen.

Re: Leveranstider för e-niro

8
Hittade detta på en tjeckisk site som kör ett test av e-niro:

"Instrumentpanelen domineras av en liten åtta-tums skärm som ska bytas ut i december-ansiktslyftningen med en 10-tums skärm som Kia redan monterar på nya Nira PHEV eller e-Soul." (Översättning Google)

Blir intressant att se om man uppdaterar den löpande produktionen eller om man bara lanserar i december och ändrar nån gång under våren.

Re: Leveranstider för e-niro

9
Nytt preliminärt datum januari 2020. Bilar som säljs 2019 levereras som årsmodell 2019, alltså utan UVO och 10-tumsskärm och kanske annat som kommer i nya årsmodellen. Antagligen 3-fasladdning, eftersom Kona aviserat det för 2020. Vilket innebär att modell 2020 antagligen börjar levereras i andra halvåret 2020, antagligen till ett högre pris än dagens. Det lär komma ut ett antal begagnade demobilar när säljarna byter ut sina. En sådan verkar vara ute nu på KVD (rejält slitna framdäck, klistermärken i lacken och exportförbud).

Re: Leveranstider för e-niro

10
ErikG skrev:Nytt preliminärt datum januari 2020. Bilar som säljs 2019 levereras som årsmodell 2019, alltså utan UVO och 10-tumsskärm och kanske annat som kommer i nya årsmodellen. Antagligen 3-fasladdning, eftersom Kona aviserat det för 2020. Vilket innebär att modell 2020 antagligen börjar levereras i andra halvåret 2020, antagligen till ett högre pris än dagens. Det lär komma ut ett antal begagnade demobilar när säljarna byter ut sina. En sådan verkar vara ute nu på KVD (rejält slitna framdäck, klistermärken i lacken och exportförbud).

Verkar finnas andra orsaker till sena leveranser...

Kia "blockerar" laddbilarna även i Sverige...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-sverige/
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"