Annons

Kia e-Niro, första intryck

1
Jag har precis hämtat min elbil uppe i Umeå och körd den ner till Östergötland. Jag laddade en gång undervägs, bilen var Inte full -laddad från start. Jag köpte bilen på en bilfirma och den säljaren som visste något om bilen var ledig denna lördag och ingen annan kände till e-Niro.
Det blev en ganska så jobbig resa, jag fick ingen information om hur man laddar bilen. Det visade sig vara en lite krånglig procedur och jag blev nästan galen av alla misslyckade försök att få ström i batteriet. Och sen att få loss kabeln efteråt...
Men, nu är jag hemma och jag tycker jag har köpt en trevlig bil. Den är mycket rymlig när jag jämför med Golfen vi hade innan.
Jag fick tag i en röd modell, tror inte det finns så många röda e-Niro på vägarna. Denna bilen har all extrautrustning och känns säker.
Hälsningar Roald
Annons

Re: Kia e-Niro, första intryck

4
Classe skrev:En dum fråga men varför köper ni bilen långväga hemifrån?

Av det första inlägget så framgår det inte om bilen var begagnad eller ny. Är det en begagnad så får man åka dit bilen finns.

I det andra inlägget, som också går att appliceras på inlägg 1, så kanske köparen har bråttom att få en sprillans ny bil då den gamla gått sönder, eller är helt enkelt ivrig , i detta fallet kanske han/hon inte orkar vänta, så de åker också och hämtar en bil där den finns i lager.

En gång åkte från Norrköping och kollade på en Cheva som stod i Kiruna :) En nätt resa på 100 mil, enkel resa :) Så Umeå var väl inget :)

Re: Kia e-Niro, första intryck

5
Hur man laddar finns beskrivet i bruksanvisningen som man kan ladda ned från nätet. RTFM! Det finns också en app med små instruktionsfilmer.

Men annars är det så att det finns två knappar till vänster om ratten. Den mer till vänster styr om man skall ladda tidsstyrt (på) eller direkt (av). Är man ute är det av som gäller. Knappen bredvid styr om laddhandtaget skall låsas upp när laddning är klar. Auto (på) låser upp, bra i eget garage eller på laddplats med fast kabel. Annars behålls låset, bra på laddplats med egen kabel (så att den inte blir snodd).

Upplåsning av laddhandtaget under pågående laddning sker genom att man antingen avbryter laddning på laddstationen eller att man i bilen växlar till N-läge.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"