Hejsan,
Vi är i tankarna om en ny bil och har väl smalnat av det till en Ceed eller en Rio (möjligtvis Mazda, Hyundai eller Toyota också), årsmodell runt 2019-2021 då vår budget är cirka 180tkr som max. Just nu har jag en Kia Ceed 2016 diesel men då vi kör kanske runt 1000 mil per år och oftast kortare sträckor om 1 mil åt gången så har vi inte behov utav dieseln längre.
Det vi har kikat lite på kring Ceed är antingen 1.0T eller 1.4T motorn, och då antingen med Action eller Advance Plus paketet. Gällande Rion har vi kikat på 1.0T modellen med GT-line trim. Jag vill egentligen ha en mer sportig och rolig bil men då jag kör alldeles för sällan får det istället bli en lite billigare och mer bränslesnål och effektiv bil. Vi kör som sagt kortare sträckor och har inte behov av så mycket lastning och vi är sällan 5 st. i bilen. Vill ändå att bilen ska kännas lite levande när man kör men samtidigt vara just bränslesnål och billig att äta med skatt, försäkring och reparationer/service.
Har ni några erfarenheter utav Kia Ceed eller Kia Rio främst? Fler bilar som kan vara utav intresse ifall de är betydligt bättre och mer value är Hyundai i30, Toyota Yaris/Corolla och Mazda 3 (den nya modellen). Kan möjligtvis tänja lite på budgeten ifall ni kommer med goda argument och råd. Endast halvkombi också för alla modeller.
Tacksam för all input som ni har.
Tack på förhand.
/Jaymie
Annons
Re: Kia Ceed vs Kia Rio
3Okej jag förstår, finns det några för-/nackdelar med respektive bil, och har du någon erfarenhet av någon utav dem?