Annons

Kia UVO app - Batterivarningar

1
Den korta frågan:

Batteriet i gott skick enligt återförsäljare/verkstad.
Under vilka omständigheter / parametrar varnar UVO appen om batterivarningar? - Inga felkoder i bilen.

Den längre frågan:

Jag har en Kia Xceed (bensin) uttagen jun 2020 där jag börjat få batterivarningar i UVO appen efter min första service. Felmeddelanden började under första servicen vilket jag direkt ifrågasatte vad det var för något.
Förmågorna på Stilbil/Turebergsbilcenter var som frågetecken och hade ingen aning om vad det var för fel, aldrig hör talas om det.
Batteristatusen jag fick presenterad visade att batteriet var i gott skick (vad vet jag, det sa dom iallafall)

Eftersom jag inte kör så mycket så tänkte jag att det säkert bara laddats ur lite och varningarna försvann när jag hade åkt ett par mil hem.

Hur som, veckorna gick och jag fick en massa fler varningar. Laddade upp batteriet till 100% och det gick ca 2v tills jag fick varningar igen. Laddade upp batteriet igen och samma sak efter ca 2v.

Jag hörde av mig till Kia UVO direkt och frågade om vilka tänkbara fel UVO appen varnar på. Tycker det bör finnas en lista på parametrar som sensorn tittar på när den skickar ut en varning.
Svaret jag fick var att kontakta en återförsäljare/verkstad. Kia hade inget svar på frågan.

Då kontaktade jag en återförsäljare, samma som jag gjorde min första service. Beskrev mitt problem. Min primära fråga var varför UVO appen varnar, vilka parametrar osv.
Som svar så skulle jag boka tid för undersökning eftersom det kan vara batterifel, men inget svar varför.

Tid bokad och undersökning utförd.
-Inga fel hittas. Men varningarna är kvar.

Jag blev tvungen att betala för undersökningen eftersom inga fel hittas. Men jag vill då hävda att felet finns kvar – Varningarna i UVO Appen. Det var det enda skälet jag bokade tid från första början.
Återigen försöker jag få reda på varför kommer det varningar. Men får inget svar.
Förmågorna på Stilbil/Turebergsbilcenter var återigen som frågetecken. Viftade bort det med att ”Moderna appar fungerar inte osv.” -testat installera om appen?...
Enda ”lösningen” dom hade var att jag kunde boka in ett större batteritest om jag inte var nöjd med resultatet.

Har datorn i bilen ett eget diagnostikprogram som skickar ut varningar? Som återförsäljarna inte kommer åt?
Jag förstår inte hur jag kan polla bilen med appen och få varningar men det går inte att få ut några felkoder från andra hållet?

Någon som kan ge mig en förklaring? Kan jag gå bakvägen via apier för att få ut mer information?
Varnar den vid 90%, 80%, 70% batterikapacitet?

Jag har försökt få svar från Kia men dom bara hänvisar till återförsäljare som inte kan ge svar... blir lite moment 22
Annons
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"