Annons

CEED SW PHEV -20 "smygladdar" med bensinmotorn

1
Ser inte någonstans i instruktionsboken att bensinmotorn laddar hybridbatteriet vid värmebehov förutom när HEV-läget kopplas in vid temperaturer under -14. Elva energiflöden beskrivs men inte fallet när batteriet laddas under drift utan att ha gått över i HEV-läge. EV visas hela tiden trots att bensinmotorn levererar energi till batteriet. Härmed kan man förledas att tro att sträckan som kan köras i ren eldrift är överdriven. Det är visserligen el-drift men en del kommer inte via kabel-laddningen utan via bensinförbrukning. Rent tekniskt är det nog praktiskt att låta bensinmotorn jobba med laddning samtidigt som med uppvärmning. Vore kanske inte fel om denna info gick fram på ett enkelt sätt. KIA kanske inte tycker det är intressant?
Annons

Re: CEED SW PHEV -20 "smygladdar" med bensinmotorn

2
Min erfaring med Kia niro phev är at jag sparar bara på det om jag kör hemifrån i ev läge och bilen skal värme upp. I lägre hastighet rund 60 km i timen klarer den å producera värme och hålla batteri fulladdad. Men det är mycket som inte sår i boken. Så inte heller att for eksempel man kan ladda batteriet i sportläge til 100% igjen.
Men når det är minus - 13 går min inte mer i ev läge men bara i hybrid.

Skickat från min SM-F916B via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"