Annons

Intervall vindrutetorkare

1
Tycker intervallet är katastrofalt dåligt med läge auto. Blir trafikfarligt när de inte torkar oftare. Verkar vara sämre ju långsammare man kör. Spelar inte direkt ngn roll oavsett autoläge 1,2 jag använder. Ibland tar det så lång tid mellan torkning att man knappt ser ut.

Det var lika illa på min förra ceed 2014.
Annons

Re: Intervall vindrutetorkare

3
Ingen lösning på torkarna, men en behandling av glaset gör skillnad. Kanske inte riktigt i stan i lägre hastighet, men från hastigheter runt 50-60km/h och uppåt. Använder nästintill inte torkarna på min Xceed.

Jag tar för givet att ni är medvetna om att man kan ställa känsligheten för regnsensorn. Sen vet jag att vissa bilar drar ner på intervallet automatiskt när man tex står still vid rödljus.

Re: Intervall vindrutetorkare

4
Teemu skrev:Ingen lösning på torkarna, men en behandling av glaset gör skillnad. Kanske inte riktigt i stan i lägre hastighet, men från hastigheter runt 50-60km/h och uppåt. Använder nästintill inte torkarna på min Xceed.

Jag tar för givet att ni är medvetna om att man kan ställa känsligheten för regnsensorn. Sen vet jag att vissa bilar drar ner på intervallet automatiskt när man tex står still vid rödljus.
Ställa in känsligheten är väl bara auto, 1,2 som finns?

Re: Intervall vindrutetorkare

5
Har du inte "rulle" med en pil på som pekar på 5 olika breda streck? Precis innanför vredet till bakrutetorkarna. Om man för den uppåt eller nedåt ändras känsligheten. Hmm... Har haft den möjligheten på alla bilder jag har haft innan med sensor. Men använder knappt torkarna som sagt, men ska gå ut och dubbelkolla om en stund

Re: Intervall vindrutetorkare

6
Teemu skrev:Har du inte "rulle" med en pil på som pekar på 5 olika breda streck? Precis innanför vredet till bakrutetorkarna. Om man för den uppåt eller nedåt ändras känsligheten. Hmm... Har haft den möjligheten på alla bilder jag har haft innan med sensor. Men använder knappt torkarna som sagt, men ska gå ut och dubbelkolla om en stund
Den ”rullen” har jag nog missat, om jag nu ens har en sån? Får kolla.

Re: Intervall vindrutetorkare

7
Hittade en beskrivning på Youtube :


Ser lite olika ut i olika bilar, men ca 1,20 in i filmen visas det jag menar. Alltså torkarna i autoläge och sen justerar man känsligheten efter smak.

Hoppas det hjälper!

Förresten... I läge 1 och 2 går väl torkarna konstant? En lägre och en högre hastighet? Eller går de ner i intervalläge när man står still tex vid rödljus?

Re: Intervall vindrutetorkare

8
Teemu skrev:Hittade en beskrivning på Youtube :


Ser lite olika ut i olika bilar, men ca 1,20 in i filmen visas det jag menar. Alltså torkarna i autoläge och sen justerar man känsligheten efter smak.

Hoppas det hjälper!

Förresten... I läge 1 och 2 går väl torkarna konstant? En lägre och en högre hastighet? Eller går de ner i intervalläge när man står still tex vid rödljus?
Får kolla klippet. Har alltid använt läge 2 för att jag trott att intervallerna blir tätare då.

Re: Intervall vindrutetorkare

10
Vad menar du med 2?
På huvudsaken har du väl ett återfjädrande steg när du för spaken längst ner. Den återfjädradrar då tillbaka till 0 när du släpper spaken. För du spaken ett hack uppåt istället så hamnar du i autoläget och justerar med vredet innanför. Ytterligare ett steg så kommer du till 1, där torkarna går oavbrutet när du kör. Ännu ett steg så hamnar du på 2, torkarna går fortfarande oavbrutet när du kör, men snabbare.
Är väl samma eller liknande du har?
https://photos.app.goo.gl/SkxvQYg1UySxr8R3A
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"