Annons

Missat första serviceintervallet

1
Har en ceed 2020 som vi köpte 12 dec 2019. Idag den 16 december ringde jag Kia verkstaden för att boka den första servicen. Han sa att jag missat första servicen inom ett års gränsen. Fick en tid nu den 21 december. Alltså är jag 8 dagar ”sen”.

Innan hade jag en ceed 2014 och på den tiden kunde man vara en månad ”sen” utan problem. Tydligen har de ändrat detta till att vara mer exakt.

Detta har jag totalt missat. Visst, har inte lusläst men har inte på något annat sätt blivit informerats om detta. Tänker att eftersom det är en ganska stor och viktig förändring så borde de kanske informerat detta vid köpet?

Nu har jag ingen aning om garantin är helt körd. Känns lite sådär faktiskt.

Får väl kontakta Kia centralt. De borde väl ha nån slags goodwill kan man tycka.

Har ni någon erfarenhet om ngt liknande?
Annons

Re: Missat första serviceintervallet

2
Det borde din säljare gått igenom vid köpet. Har ju varit så något år eller två tillbaka.

Sen varnar väl bilen i god tid hur långt det är kvar till service.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Missat första serviceintervallet

3
MagnusLindgren skrev:Det borde din säljare gått igenom vid köpet. Har ju varit så något år eller två tillbaka.

Sen varnar väl bilen i god tid hur långt det är kvar till service.
Nej säljaren nämnde inget om det. Som sagt, levde i antagandet att +-en månad var ok. Men har nog inte sett att bilen varnat om det. Mer eller mindre bara frugan som kör bilen.

Även om nu bilen har varnat om så förändrar det inte min okunskap om de nya reglerna. Även min förra ceed hade varningar men då var det inte lika exakt.

Re: Missat första serviceintervallet

5
Det står väldigt tydligt i servicehäftet som du läst och skrivit under, att varken tid eller sträcka får överskridas mellan serviceintervallerna.
Och har du INTE läst och skrivit under i servicehäftet gäller inte garantin pga DET.

Verkstaden kan dock ansöka om återinträdelse i garantin åt dig. Men garantin framgent täcker inte fel som kan härledas till tidigare felaktig service.

Re: Missat första serviceintervallet

6
10 dagar kvar... Då kanske du kommit upp i miltalen innan 12 månader passeras?

Har man serviceintervall på 12 månader... Varför skulle det då vara ok med tex 13 månader? Då kunde man ju lika gärna ha haft 13 månader som serviceintervall direkt...
Hoppas det löser sig för dig! På min hade de inte nollat serviceindikatorn, så jag gjorde typ 150 mil efter servicen. Så måste försöka komma ihåg att ha koll på detta. Verkstaden var heller inte ett dugg intresserade av att skriva en notis eller dylikt av det fast det var dom som missat den punkten vid servicen.

Re: Missat första serviceintervallet

7
Teemu skrev:10 dagar kvar... Då kanske du kommit upp i miltalen innan 12 månader passeras?

Har man serviceintervall på 12 månader... Varför skulle det då vara ok med tex 13 månader? Då kunde man ju lika gärna ha haft 13 månader som serviceintervall direkt...
Hoppas det löser sig för dig! På min hade de inte nollat serviceindikatorn, så jag gjorde typ 150 mil efter servicen. Så måste försöka komma ihåg att ha koll på detta. Verkstaden var heller inte ett dugg intresserade av att skriva en notis eller dylikt av det fast det var dom som missat den punkten vid servicen.
Ja självklart håller jag med om att är det 1 år så är det. Men så här i efterhand kan jag tycka att detta borde kanske kommunicerats av säljaren. Det var ändå den tredje nya bilen jag köpte, av samma säljare dessutom.

Det var väl egentligen 1 år på förra bilen också, men då var det ok att komma in lite för sent. Dock är jag fundersam varför det står att det är 10 dagar kvar. Det är antagligen anledning till att jag blivit försenad, det blir ju som en nedräkning.

Nåväl, får kolla med verkstan om ”återinträde”, bilen har bara rullat 1100 mil, så de kanske kan se mellan fingrarna. Annars vet jag inte hur det kommer bli. Har hela min garanti försvunnit, kommer kännas snopet, samt att värdet på bilen minskas ganska drastiskt.

Re: Missat första serviceintervallet

9
Mange76 skrev:
Teemu skrev:10 dagar kvar... Då kanske du kommit upp i miltalen innan 12 månader passeras?

Har man serviceintervall på 12 månader... Varför skulle det då vara ok med tex 13 månader? Då kunde man ju lika gärna ha haft 13 månader som serviceintervall direkt...
Hoppas det löser sig för dig! På min hade de inte nollat serviceindikatorn, så jag gjorde typ 150 mil efter servicen. Så måste försöka komma ihåg att ha koll på detta. Verkstaden var heller inte ett dugg intresserade av att skriva en notis eller dylikt av det fast det var dom som missat den punkten vid servicen.
Ja självklart håller jag med om att är det 1 år så är det. Men så här i efterhand kan jag tycka att detta borde kanske kommunicerats av säljaren. Det var ändå den tredje nya bilen jag köpte, av samma säljare dessutom.

Det var väl egentligen 1 år på förra bilen också, men då var det ok att komma in lite för sent. Dock är jag fundersam varför det står att det är 10 dagar kvar. Det är antagligen anledning till att jag blivit försenad, det blir ju som en nedräkning.

Nåväl, får kolla med verkstan om ”återinträde”, bilen har bara rullat 1100 mil, så de kanske kan se mellan fingrarna. Annars vet jag inte hur det kommer bli. Har hela min garanti försvunnit, kommer kännas snopet, samt att värdet på bilen minskas ganska drastiskt.
Står det 10 dagar kvar så e är det som gäller!! Ta bild på det!

Re: Missat första serviceintervallet

10
Gaspo skrev:
Mange76 skrev:
Teemu skrev:10 dagar kvar... Då kanske du kommit upp i miltalen innan 12 månader passeras?

Har man serviceintervall på 12 månader... Varför skulle det då vara ok med tex 13 månader? Då kunde man ju lika gärna ha haft 13 månader som serviceintervall direkt...
Hoppas det löser sig för dig! På min hade de inte nollat serviceindikatorn, så jag gjorde typ 150 mil efter servicen. Så måste försöka komma ihåg att ha koll på detta. Verkstaden var heller inte ett dugg intresserade av att skriva en notis eller dylikt av det fast det var dom som missat den punkten vid servicen.
Ja självklart håller jag med om att är det 1 år så är det. Men så här i efterhand kan jag tycka att detta borde kanske kommunicerats av säljaren. Det var ändå den tredje nya bilen jag köpte, av samma säljare dessutom.

Det var väl egentligen 1 år på förra bilen också, men då var det ok att komma in lite för sent. Dock är jag fundersam varför det står att det är 10 dagar kvar. Det är antagligen anledning till att jag blivit försenad, det blir ju som en nedräkning.

Nåväl, får kolla med verkstan om ”återinträde”, bilen har bara rullat 1100 mil, så de kanske kan se mellan fingrarna. Annars vet jag inte hur det kommer bli. Har hela min garanti försvunnit, kommer kännas snopet, samt att värdet på bilen minskas ganska drastiskt.
Står det 10 dagar kvar så e är det som gäller!! Ta bild på det!
Det är ett år efter första registrering eller miltalet. Att bilen i sig visar att det är 10 dagar kvar betyder egentligen inget, då man själv enkelt kan nolla den. Den är ett hjälpmedel men man får själv se till att hålla mer exakt koll på milen eller datum. Ganska enkelt egentligen. Köpte man bilen exempelvis 2019-12-01, så kan redan 11 månader efter köpet börja kolla på service.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"