Annons

Ljud i bak vid ivägkörning

1
När jag åker iväg med bilen efter att parkerat den en längre stund så hör jag något ljud i bak?
Låter lite knäppande/svagt ”klonkande”.

Tycker ljudet försvinner när jag kört en kortare sträcka, eller om det är ljud från vägen som gör att jag inte uppfattar ljudet.

Detta är oavsett underlag.
Backar jag sakta ut från asfaltbelagd parkering kommer ljudet, men som sagt, försvinner efter en kort stund?

Bilen rullat 60 mil....
Annons

Re: Ljud i bak vid ivägkörning

4
SorentoUM skrev:Kan eventuellt vara bakluckan som väsnas. Finns nog en TSB på detta, där man justerar stoppgummina med mellanlägg.
Kan vara värt att kolla upp.
Tack, nämner detta för verkstaden.

Ljudet kommer redan när jag släpper bromsen och börjar rulla på asfalt, lite värre på grus.
Ruskar jag i bilen låter det nada, men är det bakluckan så krävs väl eventuella vibrationer för att framkalla ljudet misstänker jag.

I övrigt sjukt nöjd med bilen så här långt.

Jens

Re: Ljud i bak vid ivägkörning

7
JeNo skrev:
SorentoUM skrev:Kan eventuellt vara bakluckan som väsnas. Finns nog en TSB på detta, där man justerar stoppgummina med mellanlägg.
Kan vara värt att kolla upp.
Tack, nämner detta för verkstaden.

Ljudet kommer redan när jag släpper bromsen och börjar rulla på asfalt, lite värre på grus.
Ruskar jag i bilen låter det nada, men är det bakluckan så krävs väl eventuella vibrationer för att framkalla ljudet misstänker jag.

I övrigt sjukt nöjd med bilen så här långt.

Jens
Har samma problem med att det kommer ljud bakifrån. Speciellt låter det på ojämn asfalt/dålig väg.

Re: Ljud i bak vid ivägkörning

9
Kiajeppe skrev:
Gaspo skrev:
Kiajeppe skrev:Vi hade ett liknande problem. Det verkstaden gjorde för att åtgärda ”klonkandet” var att byta en bult/fäste för hela baksätet. Det var alltså baksätet som gjorde att ljudet uppkom för oss.
Va detta på nya Ceed?

Ja, vi har en ceed sw 2019
Ok,tack!

Re: Ljud i bak vid ivägkörning

10
JeNo skrev: 24 nov 2020, 16:15 När jag åker iväg med bilen efter att parkerat den en längre stund så hör jag något ljud i bak?
Låter lite knäppande/svagt ”klonkande”.

Tycker ljudet försvinner när jag kört en kortare sträcka, eller om det är ljud från vägen som gör att jag inte uppfattar ljudet.

Detta är oavsett underlag.
Backar jag sakta ut från asfaltbelagd parkering kommer ljudet, men som sagt, försvinner efter en kort stund?

Bilen rullat 60 mil....
Hej upptäckte på min kia ceed sw att bakluckan låg mot stötfångare och skavde ( Dom yttre stoppen som är justerbara på bakluckan har gängat in sig ) Prova att justera ut dom lite
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"