Annons

Halvljusautomatik

1
Hur känsligt är detta?

Kör i solsken under klarblå himmel, enda tänds/släcks halvljuset vid minsta förändring?

Kör jag in i ett skuggparti tänder bilen halvljuset, kör jag med solen i ryggen så vid vissa tillfällen tänds halvljuset och sedan kan det ta en stund innan dom slocknar igen?

Är systemet så känsligt, eller något knas på sensorn?

Bilen har precis passerat 50 mil...

Jens
Annons

Re: Halvljusautomatik

2
Hej upplever det med men händer bara under vinter halvåret efter som solen inte går lika långt upp som på sommaren därav ljuset som blir lite annorlunda så regera halvljus senssorn lite konstigt. Det är min teori i alla fall (:

Re: Halvljusautomatik

4
klimpan skrev:Hej upplever det med men händer bara under vinter halvåret efter som solen inte går lika långt upp som på sommaren därav ljuset som blir lite annorlunda så regera halvljus senssorn lite konstigt. Det är min teori i alla fall (:
Hej,

Tack för svar/Din teori.

Jag har Googlat lite och det verkar vara så den fungerar.
Någon skrev dessutom att den kommer ihåg ljuset när Du sist stängde av bilen i autoläge

Jens

Re: Halvljusautomatik

5
JHG skrev:Min ceed reagerar likadant, nu på vinterhalvåret växlar den hela tiden mellen varselljus och halvljus
även om solen skiner rakt in i framrutan.

Någpn som vet om det går justera känligheten?
Då verkar det inte bara vara jag som har samma beteende på bilen.

Jag har letat efter just möjlighet att ställa känsligheten, men hittar det ingenstans.

Ska till Kia i ett annat ärende och tänkte fråga där och då.

Re: Halvljusautomatik

6
Jo,jag märker också detta på vinterhalvåret.. det tänds o släcks i onödan,tycker jag..går inte att justera heller,liksom den usla hel/halvljusautomatiken.. Blända ner från helljus,är perfekt,men när det ska blända upp från halvljus,tar det alltför länge..det ska bländas upp just när mötande bil håller på att passera,men räknar man mellan vägstolpar tar det 10-20 meter innan det blir helljus..har frågat på Kia,men de säger att man i så fall vrida reglaget till manuell belysning o blända manuellt.. Man betalar alltså för skit som inte funkar.. Man fick lära sig på körskolan att blända upp just när bilarna möttes..
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"