Annons

Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

1
Ända sedan jag köpt bilen tycker jag det har luktat fruktansvärt mycket när man använder spolarvätska. Har aldrig varit med om att det stinker så starkt i en bil. Har nu avverkat 4 olika spolarvätskor. Original,Jula,Kemetyl,OKQ8. Har inte tänkt på att kolla men sitter fruskluftintaget precis i nederkant av rutan? Som sagt aldrig varit med om den sådan extrem stark doft av spolarvätska.

Det är färdigblandad jag köpt varje gång!
Annons

Re: Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

4
Bara jag som har problem med att det luktar t röd när man använder spolarna. Det luktar löjligt mycket och länge. Testade farsans rio idag luktar knappt nått överhuvudtaget. Testade också en annan Ceed lukta inte alls lika starkt o länge. Vidrigt att ha det såhär när man spolar rutorna.

Jag spolade helt slut spolarvätskan som va i och fyllde vatten i omgångar o spola rent. Sedan i med ny spolarvätska från Kia. Knappt någon skillnad. Kan inte vara möjligt att det ska lukta så starkt o länge.

Re: Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

6
anbr skrev:Ja det luktar en hel del i min bil också efter att man spolat ren vindrutan.
Jag hade en Ceed SW 2015 innan, och jag tror det stank lika mycket i den också.
Ok tack för svar! Har aldrig varit med om en bil där det luktar så starkt o länge. Kommer åka till Kia återigen för o se vad man kan komma fram till. Om det kanske e nån slang som läcker eller nått annat. Klarar inte av att ha det såhär. Som sagt aldrig vart med om liknande. O då har jag ägt många bilar av diverse märken.

Re: Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

7
Fått en tid inbokad om en månad!!! Snacka om väntetider för att få service eller liknade här i Gbg. Iaf hoppas dom kan hitta nått fel på detta med lukten. För det e en fruktansvärt stark lukt som kommer in i kupén. Det e som någon sprayar spolarvätskan rakt ner i luftintaget. Vidrigt! Körde en längre sträcka igår ochva tvungen att använda spolarna ofta o fy Fabian. Det va snudd på olidligt. Hela familjen hade huvudvärk efter den resan. Hittar dom inget fel får dom ta tillbaka bilen för jag vägrar ha en bil där man inte kan använda spolare pga att man får huvudvärk.

Testade min fars Rio om det luktade nått i den när man spola men knappt kännbart.

Ska tillägga att jag spolat rent tanken med vatten flera gånger.

Re: Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

9
HellboyElvis skrev:Kan ju vara en gnagare som tuggat på slangen till spolarna så det läcker ut ner i kupeluftsintaget. Det är enda rimliga förklaringen till överdriven och långvarig lukt.
Vilken koncentration kör du med?
Oftast räcker 70/30 långt och då minskar även "stanken" rejält.
Kör färdigblandad från OKQ8 nu. Har kört med den i många år utan problem med andra bilar. Kupeluftsintaget sitter ju precis nedanför vindrutan och det ser ju inte ut att vara nån typ av avrinningsstopp innan det rinner ner från rutan. Utan det sitter väll kanske innanför gallret?

Re: Luktar vansinnigt mycket spolarvätska?

10
Nån annan som använder OKQ8 färdigblandad spolarvätska och får outhärdlig stark lukt i bilen. Verkstan hittar inget fel säger dom. Men det e ju f*n inte normalt att en bil ska stinka så man blir hög av lukten. Det verkar som man måste späda ut -14 färdigblandad ännu mer. Jag börjar undra vad det e för låg kvalite bil man köpt. Aldrig varit med om detta problem på någon bil jag ägt. Riktigt irriterande detta. Testat kemetyl,rusta,OKQ8 färdigblandad. Alla stinker jätte kraftigt i bilen. Frugan får huvudvärk.

Ska nämnas att jag va på oberoende verkstad o dom sa att det e ju nått galet. För dom tyckte också det STANK!

Ett tillägg ska det rinna spolarvätska i friskluft intagen som sitter nedanför det första uttaget. Alltså dom två som sitter under plastrännan.

Tillägg 2:Fick nu tillbaka bilen o det doftar långt ifrån stark t-röd. Verkstan säger dom kollat allt. Dom har tagit sin egen spolarvätska O blandat den till -20 o som sagt luktar mycket mindre än innan. Får bli till att kolla vilken spolarvätska dom använder. För bilen verkar uppenbart inte klara av någon annan än deras. Helt annan doft av den spolarvätska verkstaden använder. Det enda e att t doften liksom sitter i enormt länge.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"