Annons

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

11
Mange76 skrev:
Johan888sundsvall skrev:Väg ljudet stör mig inte så mycket trots hakka 9or. Man får lite vad man betalar för. Jag var medveten redan från början att det kommer vara högt vägljud. Men vart glatt överraskad att den var tystare än förväntat.
Visst är det ofta så att man får vad man betalar för. Men en ceed sw är inte speciellt billig. Sen att den är sämre ljudisolerad än gen2 är frustrerande.
+1
Annons

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

12
Visst låter det om däcken i bilen med Hakka 9 dubbdäck, men jag tycker inte att det är sämre än min förra Ceed från 2015 som också hade Hakka 9 Dubb. Tvärtom tycker jag att den nya har mindre buller/vägljud, och mindre motorljud. Nya bilen känns mer gedigen/bättre ihopskruvad. Och bättre komfort. Jag körde över 12.000 mil med förra bilen, och jag längtar inte alls tilbaka till den.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

13
anbr skrev:Visst låter det om däcken i bilen med Hakka 9 dubbdäck, men jag tycker inte att det är sämre än min förra Ceed från 2015 som också hade Hakka 9 Dubb. Tvärtom tycker jag att den nya har mindre buller/vägljud, och mindre motorljud. Nya bilen känns mer gedigen/bättre ihopskruvad. Och bättre komfort. Jag körde över 12.000 mil med förra bilen, och jag längtar inte alls tilbaka till den.
Hakka 9 är nog betydligt bättre i alla kategorier än mina ”kinadäck”. Får invänta sommardäcken för att göra en ny bedömning.

Till min förra ceed 2014 körde jag med goodyear effecient grip och de är mycket tysta.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

14
Hmm... är dålig ljudisolering fortfarande ett problem med Ceed? Köpte en Ceed i december 2014 (modellår 2015) som jag körde med i 2 och ett halvt år. Var rätt så nöjd med den förutom ljudnivån vid landsvägskörning. Har nu kört en Niro (modellår 2017) sedan maj 2017 och har inte alls upplevt att den har samma problem med vägljud som Ceed:en. Funderar på att eventuellt byta till den nya Ceed pluginen till våren men det låter oroväckande att Ceeden fortfarande är bullrig. :(
Kia Niro PP2 2017

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

15
Köp kvalitetsdäck, jag har Hankook sommarhjul 17", de som kom med bilen, en ceed sw se2 2015, de bullrar mer än Nokian hakka 8 dubbdäck gör. Så bilen är tystare på vintern, likaså går dubbdäcken billigare. Hankook är billigt skit tyvärr.
Sommardäcken kommer bytas ut nu till våren mot något från michelin.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

16
Torgskräck skrev:Köp kvalitetsdäck, jag har Hankook sommarhjul 17", de som kom med bilen, en ceed sw se2 2015, de bullrar mer än Nokian hakka 8 dubbdäck gör. Så bilen är tystare på vintern, likaså går dubbdäcken billigare. Hankook är billigt skit tyvärr.
Sommardäcken kommer bytas ut nu till våren mot något från michelin.
Men om man köper en ny bil med sommar- och vinterdäck så vill man ju inte behöva byta ut helt nya däck för att få en dräglig ljudnivå i bilen. Byter man bil ungefär var 3:e år så är chansen stor att man kommer att köra alla 3 åren med de däck som följde med bilen. På den Ceed jag hade så var ljudnivån alldeles för hög och jag upplever inte alls samma problem med min Niro som jag haft lika länge nu som jag hade Ceed:en. Om Kia fortfarande skickar med däck med onödigt hög ljudnivå och/eller inte förbättrat ljudisoleringen sen 2014/2015 på Ceed:en så lutar det åt att det inte blir en Ceed plugin som kommer att ersätta min Niro när det blir dags. Men visst, jag såklart provköra och kika på den under våren och bilda mig en egen uppfattning. Annars finns ju så klart Niron som plugin, känns bara lite tråkigt att byta till en nästan likadan bil som jag har även om jag varit väldigt nöjd med Niron under den tid jag haft den.
Kia Niro PP2 2017

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

17
Torgskräck skrev:Köp kvalitetsdäck, jag har Hankook sommarhjul 17", de som kom med bilen, en ceed sw se2 2015, de bullrar mer än Nokian hakka 8 dubbdäck gör. Så bilen är tystare på vintern, likaså går dubbdäcken billigare. Hankook är billigt skit tyvärr.
Sommardäcken kommer bytas ut nu till våren mot något från michelin.

Jag hade Hankook på min Rio från 13 men min nya från i år levererades med Michelin.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"