2.6 bar
Funkar till allt.
Annons
Re: Lyftpunkter?
12Jag använder garagedomkraft 1,5 ton med lyftskydd i gummi. Lyftskyddet placeras över kanten under bilen där de två hacken finns. Kanten deformeras inte med lyftskydd.
Jag hade inte vågat använda en klen saxdomkraft då jag personligen skulle vara rädd att skada lyftpunkterna, men också för min egen säkerhet.
Jag hade inte vågat använda en klen saxdomkraft då jag personligen skulle vara rädd att skada lyftpunkterna, men också för min egen säkerhet.
Re: Lyftpunkter?
13Hej,
1. Bilens originaldomkraft är till för nödsituationer.
2. Saxdomkraft är till för nödsituationer. Inte för däckbyte 2 ggr om året. Den kan brista.
3. Använder man en 1,5 tons domkraft kan du lyfta bilen på någon av bärarmarna där de är bultade i karossen/ramen. Typ precis under stötdämpare eller där fjädern går in i bärarmen. Man kan inte lyfta direkt på bärarmen för då trycks fjädern ihop och då lyfts ej bilen. Du kan inte skada bilen eftersom hela bilens tyngd vilar på dessa punkter. Det är alltså samna ställe de lyfter bilen på inne på en verkstad. Du ser där upphängningen kan röra sig upp och ner, lyft där. Använd gummikudde.
4. Dina fingrar är värda mer än 129 kr. 1,5 tons domkraften eller 2 ton kan du ha livet ut. Satsa 400 kr och byt däck säkert. Dessutom lyfter du bilen på 1 minut istället för att veva 5 minuter. Är du ändå osäker, titta nästa gång när du kör bilen till bilprovningen, fota av där de lyfter bilen.
De billigare 1,5 tons domkrafterna har lägre lyfthöjd. Tex de på jula för 199 kr. Köp gärna en 2 ton för 500 kr. Jämför lyft höjder. Har man en sportage behövs kudde och bra lyft höjd
1. Bilens originaldomkraft är till för nödsituationer.
2. Saxdomkraft är till för nödsituationer. Inte för däckbyte 2 ggr om året. Den kan brista.
3. Använder man en 1,5 tons domkraft kan du lyfta bilen på någon av bärarmarna där de är bultade i karossen/ramen. Typ precis under stötdämpare eller där fjädern går in i bärarmen. Man kan inte lyfta direkt på bärarmen för då trycks fjädern ihop och då lyfts ej bilen. Du kan inte skada bilen eftersom hela bilens tyngd vilar på dessa punkter. Det är alltså samna ställe de lyfter bilen på inne på en verkstad. Du ser där upphängningen kan röra sig upp och ner, lyft där. Använd gummikudde.
4. Dina fingrar är värda mer än 129 kr. 1,5 tons domkraften eller 2 ton kan du ha livet ut. Satsa 400 kr och byt däck säkert. Dessutom lyfter du bilen på 1 minut istället för att veva 5 minuter. Är du ändå osäker, titta nästa gång när du kör bilen till bilprovningen, fota av där de lyfter bilen.
De billigare 1,5 tons domkrafterna har lägre lyfthöjd. Tex de på jula för 199 kr. Köp gärna en 2 ton för 500 kr. Jämför lyft höjder. Har man en sportage behövs kudde och bra lyft höjd
Re: Lyftpunkter?
141. Verkstäderna lyfter i trösklarna, INGET annat.
2. Bilprovningen använder hjulbanelyftar och lyfter endast bilen på bärarmarna för att kontrollera glapp i leder och bromsanliggning.
2. Bilprovningen använder hjulbanelyftar och lyfter endast bilen på bärarmarna för att kontrollera glapp i leder och bromsanliggning.
Re: Lyftpunkter?
15Kan man använda ett lyftskydd liknande dessa utan att skada kanten under tröskeln?KDJ skrev:Jag använder garagedomkraft 1,5 ton med lyftskydd i gummi. Lyftskyddet placeras över kanten under bilen där de två hacken finns. Kanten deformeras inte med lyftskydd.
Jag hade inte vågat använda en klen saxdomkraft då jag personligen skulle vara rädd att skada lyftpunkterna, men också för min egen säkerhet.
Sjunker falsen ner i gummit utan att bli skadad?
https://www.jula.se/search/?query=Lyftskydd
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Re: Lyftpunkter?
16Om du läser tidigare inlägg så ser du att jag använde 1,5ton domkraft istället för den totalt värdelösa sax.Caprice77 skrev:Hej,
1. Bilens originaldomkraft är till för nödsituationer.
2. Saxdomkraft är till för nödsituationer. Inte för däckbyte 2 ggr om året. Den kan brista.
3. Använder man en 1,5 tons domkraft kan du lyfta bilen på någon av bärarmarna där de är bultade i karossen/ramen. Typ precis under stötdämpare eller där fjädern går in i bärarmen. Man kan inte lyfta direkt på bärarmen för då trycks fjädern ihop och då lyfts ej bilen. Du kan inte skada bilen eftersom hela bilens tyngd vilar på dessa punkter. Det är alltså samna ställe de lyfter bilen på inne på en verkstad. Du ser där upphängningen kan röra sig upp och ner, lyft där. Använd gummikudde.
4. Dina fingrar är värda mer än 129 kr. 1,5 tons domkraften eller 2 ton kan du ha livet ut. Satsa 400 kr och byt däck säkert. Dessutom lyfter du bilen på 1 minut istället för att veva 5 minuter. Är du ändå osäker, titta nästa gång när du kör bilen till bilprovningen, fota av där de lyfter bilen.
De billigare 1,5 tons domkrafterna har lägre lyfthöjd. Tex de på jula för 199 kr. Köp gärna en 2 ton för 500 kr. Jämför lyft höjder. Har man en sportage behövs kudde och bra lyft höjd
Re: Lyftpunkter?
17Jag lyfte utan skydd med en 1,5 ton domkraft från jula och falsen klara sig alldeles utmärkt.Classe skrev:Kan man använda ett lyftskydd liknande dessa utan att skada kanten under tröskeln?KDJ skrev:Jag använder garagedomkraft 1,5 ton med lyftskydd i gummi. Lyftskyddet placeras över kanten under bilen där de två hacken finns. Kanten deformeras inte med lyftskydd.
Jag hade inte vågat använda en klen saxdomkraft då jag personligen skulle vara rädd att skada lyftpunkterna, men också för min egen säkerhet.
Sjunker falsen ner i gummit utan att bli skadad?
https://www.jula.se/search/?query=Lyftskydd
Re: Lyftpunkter?
19En bild säger mer en tusen ord
Konstigt att falsen inte viker sig!
Konstigt att falsen inte viker sig!
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019