Annons

Hjälp!! Fel på kontrollsystem för tryck i däcken

1
Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig här.
Jag har en Kia Optima -17 . Jag bytte till vinterdäck i slutet av oktober-24 . Till en början hade jag inga problem alls.
Men i början på December började lampan för däcktryck lysa. Den tändes efter att jag kört ett litet tag "Fel på kontrollsystem för tryck i däcken" .. Men sedan släcktes den. Jag har självklart kollat trycket i däcken, och alla däck har rätt luftmängd. Men nu sedan 1 vecka tillbaka, så lyser varningslampan konstant, från det att jag startar bilen, och slocknar inte, även om jag kör flera mil. Vad behöver jag göra ? Är det bara ta bilen till verkstad som gäller, eller är det något jag kan göra själva med lite hjälp ifrån någon ?
Mvh, Sandra
Annons

Re: Hjälp!! Fel på kontrollsystem för tryck i däcken

3
Däcktrycket är 2,6 i alla däcken. Har haft bilen i 3 år, och alltid pumpat med samma däcktryck.. Så ja, det bör väl vara sensorerna som strular. Så det som gäller är alltså att felsöka vilken/vilka utav sensorerna som spökar och byta dessa? .. För det går mig veterligen inte nollställa kontrollen i dessa bilar? andra modeller och årsmodell har ju däcktrycks knappen bredvid ratten som används för att "nollställa"..
Skriv svar

Återgå till "Optima"