Annons

Vagnskadegaranti för Kia?!

1
Hej!
8750 kr för självrisk, är det vanlig?

Jag har en Kia optima SW, det är min första bil som jag äga.
Igår krockade annan fordon på min bil när jag ska svänga av rondellen, jag kör på vänster fil som ska köra rakt fram ( jag menar att jag ska ta andra avfarten), jag är mitten på rondellen ska ju svänga från rondellen så kommer annan fordon från första avfarten som kör in i rondellen och kör på höger bak min bil. Jag har försäkring hos Folksam och jag har ringt till folksam först och pratar eftersom min bil är ny så fick jag ringa till Kia försäkring så säger de(Kia) att det är mitt fel eftersom att jag måste lämna den andra fordon! Är det mitt fel? Jag är i rondellen, ska den andra bilen inte lämna företräde? Alla andra fordon stanna utan den bilen som köra i rondellen jag vet inte varför det är mitt fel. så jag måste betala 8750 kr för självrisk och säger Kia att jag får inte tillbaka, jag tycker det är inte okej, men jag vet inte vad jag ska göra, jag kan bara tänka att det bli aldrig mer Kia för mig.
Jag kan inte så mycket svenska hoppas att ni förstår.

Jag vill fråga är det mitt fel? Om det är mitt fel ska jag betala så mycket? Om det är inte mitt fel är var för ska jag betala så mycket utan att får hjälp eller får pengar tillbaka?

Mvh


Röd är min bil
Gul är annan
Annons

Re: Vagnskadegaranti för Kia?!

2
Om det är två filer runt rondellen och du ligger i den vänstra, har du absolut inte företräde mot någon som ligger i högerfilen. Är det någon bakom till höger som eventuellt kan misstänkas korsa din bana, får du helt enkelt ta ett varv till och försöka byta till höger fil när det säkert finns plats. Vid hastighetsgräns 50km/h (eller 30km/h, för den delen), är det fritt fram att köra om till höger vid flerfiligt, så att någon kommer så "oväntat" bakifrån till höger är inte en ursäkt.

På en del flerfiliga cirkulationsplatser finns det markeringar i vägbanan, med heldragen linje så att högerfilen är förbjuden att "fortsätta varvet". I så fall kan man tryggt använda vänsterfilen utan oroa sig för att behöva ta extra varv om någon kommer från höger.

Sen är ju de flesta i trafiken trots allt både uppmärksamma och hyggliga, så det går oftast bra i de flesta situationer, även om ingen inblandad har koll på vad reglerna egentligen är.

Re: Vagnskadegaranti för Kia?!

3
Vagnskadegarantin som ingår i ny bil i 3 år har denna höga självrisk tyvärr.
Därför ska man ta en självriskeliminering via ett annat bolag tex OKQ8 eller Non-Stopp.se
Så slipper man dyra överraskningar.

Det är alla bilmärken och inte bara Kia som har hög självrisk på vagnskadegarantin.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Optima"