Annons

Optima Gt 2017

1
Hej. Jag går i tankar att köpa en optima 2.0 GT. Nu är de så här att jag kört Saab i 16 år. Så kia är nytt. Har testat både plug-in optiman(2019) samt en GT 245hk. Även Ceed'en (2019) med 204hk 1.6l motorn. Optima GT helt klart trevligast. Finns det någon här som kan säga bra respektive dåliga saker med om dessa GT modeller från 2017? Tacksam för lite information :) Mvh Rickard
Annons

Re: Optima Gt 2017

2
Kör sedan två år en Optima GT /2017/. Bytte från en MB C220 kombi (S204) eftersom jag behövde mer utrymmen. Måste säga att jag verkligen inte ångrat mig!
Optiman är betydligt större än Mercan i baksäte och bagageutrymme. När det gäller utrustning är det två helt olika världar, trots att min MB hade AMG-utrustning både här och där. GTn är ju komplett utrustad som standard, förutom "delvis-runt-om-kameran".

Efter nästan 3.000 mil är jag mycket nöjd med motorn på 245 hk. Många mil på motorvägar på kontinenten till och från Italien några gånger har visat att den drar urstarkt när man trycker på. Eftersom Optiman är sällsynt i många europeiska länder får bilen många intresserade blickar när man sänker hastigheten och släpper förbi andra bilister. Inte ovanligt heller med förvånade miner här i Sverige när någon försökt köra ifrån det man trott vara en 141 hk diesel-Optima.

Jag visste från början att den inte skulle kunna snålköras med en förbrukning som en diesel, men motorgången och kraften kompenserar detta. I somras sträckkörde vi 120 mil från norra till södra Sverige. Farthållaren på skyltad hastighet +5 km/h, samt några obligatoriska ryck upp till olaglig hastighet. Förbrukning enl färddatorn var 0,69 och faktisk 0,74 enligt tankningarna. Förbrukningen i stadstrafik är klart högre - drygt 1 liter per mil.

Man kan ju ställa in tre körlägen som Eco,, Normal och Sport. Det mest påtagliga är att stötdämparna hårdnar betydligt i sportläget, vilket i vissa fall är perfekt. Däremot känns det pålagda ljudet i sportläget ganska tröttsamt. Funderar på om man kan koppla bort den funktionen på något sätt. Växellådan växlar mjukt i Eco och normal och betydligt hårdare och snabbare i sportläget. Det är ju ingen DCT-låda, så den växlar lite mjukare men kanske inte lika snabbt som DCTn.

Snart är denna typ av motorer ett minne blott - 245 hk-motorn försvann ju efter en ganska kort tid - lycka till med ditt val!

Re: Optima Gt 2017

3
Tack för svar! Har faktiskt budat på två stycken nu. Du byter ändå från MB och verkar helnöjd..säger väl ändå en del. Själv byter jag som sagt från Saab.
Men du har inte haft återkommande konstiga fel eller så? Stort tack för svaret! Mvh

Re: Optima Gt 2017

4
Bilen har varit helt problemfri hittills. Vid första servicen byttes en slang vid motorn, och det var tydligen något som gjordes på alla Optima GT.

Hoppas du har koll på att service ska göras varje år och/eller inom 1.000 mil. Så att bilarna du budar på inte tappat sin garanti.

Ps
Jag har under många år också kört Saab (900 turbo 8, 900 turbo 16, 9-3 aero 205 samt 9-5 aero 260. Saknar de flesta...

Re: Optima Gt 2017

10
Hej,

Är oxå inne på att köpa en Kia Optima GT.
Verkar vara mycket motor och utrustning för pengarna samt att den generösa nybilsgaranti lockar.
Den korta serviceibtervallen ser jag mest som positiv. Har kört oxå alltid kört SAAB tills för 3år sedan.

Måste bilen vara servad på Kia för att garantin ska gälla?

Man får en ny eller nästan ny Ceed sw 1,4 för samma peng (210/220tusen) är den ett bättre och modernare allternativ enl er?

Gillar storleken på Optiman dock.
Skriv svar

Återgå till "Optima"