Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

61
FilipLyxell skrev:[Skulle det vara så att man får batteritorsk och har laddaren i så finns det en nödwire under huven för att låsa upp laddkabeln. Sen behöver man inte gå till 12v-batteriet i bagaget då det finns tydlig ”+pol” under huven i säkringsdosan som är direktkoppling med 12v-batteriet där bak, -pol har du ju vart som helst som är anslutet mot chassi
Nja, var inte säker på det!
Min bil laddade ur och gick inte starta med hjälpbatteri kopplad in under huven mot säkringsdosan. Däremot på tips från Assistans (som inte hade lust att åka ut på en till...) gick det jättebra att starta bilen när jag kopplade direkt på + och - polen på 12V batteriet i bakluckan.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

62
Är det någon som har fler tips på tjuvströmmar och vad man kan göra för att undvika det?
Min bil verkar ladda ur rätt snabbt om man har dörr/baklucka öppen "för länge", t.ex. packar i och ur vid sommarstugan eller som idag när jag städade bilen.
Tycker att den borde hålla längre än så.

Min bil är 3år och >5000mil, oftast kör och laddar jag varje dag för pendling -då har det aldrig varit nåt problem.
Men på semester utan laddning har det hänt några gånger att 12V-batteriet är urladdat... Och det är ju ett väldigt drygt problem när bilen inte går att låsa och ett orosmoln när man är långt ute i ödemarken och verkligen inte vill att den ska ladda ur.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Återgå till "Optima"