Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

105
Jepis skrev: Jag har 10 km motorväg och 30km landsväg.....
c) Imorse drog jag på lite; 100-120 hela vägen då gick HEV in med några km kvar och en totalförbrukning på 0,6 l/mil
Har precis beställt en Phev som pendlarbil (6 mil t&r). Blev förvånad av Jepis förbrukning, 0,0 & 0,1 med o utan värme o med laglig hastighet, men hela 0,6 l/m när han kör 120 km/t o då gick den över till HEV med några km kvar - kan det verkligen stämma?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

107
Intressant länk, tack!

Vad menar dom med följande?

Den andra är att knappa in att kupén ska förvärmas när bilen laddas. Det förbrukar extra ström och är förmodligen något som inte alla laddhybridägare kommer göra. Det är ju enklare med en värmepump som löser problemet själv.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

108
Troligtvis har de inte koll på att detta inte går att göra på Kias PHEV, utan att ha en bensinvärmare.

Jag har varit väldigt sugen på att byta vår Niro mot en Niro PHEV, men det känns som att jag blir mindre och mindre sugen när det dyker upp mer och mer rapporter om att bensinmotorn håller på och ska gå igång så mycket. Jag har testat att åka till jobbet nu de senaste dagarna utan att ha klimatanläggningen igång, och visst det fungerar med jacka på, men det är ju inte speciellt skönt, och jag tror inte att frugan och 4-åringen skulle uppskatta det.

Nej, det känns som att det får bli att avvakta ett tag till och se hur Niro blir som elbil, och hur den hamnar i pris jämfört med Tesla Model 3.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

110
Indigo skrev:Troligtvis har de inte koll på att detta inte går att göra på Kias PHEV, utan att ha en bensinvärmare.

Jag har varit väldigt sugen på att byta vår Niro mot en Niro PHEV, men det känns som att jag blir mindre och mindre sugen när det dyker upp mer och mer rapporter om att bensinmotorn håller på och ska gå igång så mycket. Jag har testat att åka till jobbet nu de senaste dagarna utan att ha klimatanläggningen igång, och visst det fungerar med jacka på, men det är ju inte speciellt skönt, och jag tror inte att frugan och 4-åringen skulle uppskatta det.

Nej, det känns som att det får bli att avvakta ett tag till och se hur Niro blir som elbil, och hur den hamnar i pris jämfört med Tesla Model 3.
Jag tänker annorlunda. Jag kommer att mer en halvera min bensinförbrukning med att gå över till PHEV, även med ökad förbrukning under vintern för uppvärmning och vid lånkörningar.
Jag leasar via Leaseplan och jobben, och sparar 500kr per månad för en PHEV kontra en ren bensin.
Jag har 60km t/r jobbet utan möjlighet att ladda på jobbet, utan bara laddar hemma.
Jag kommer mig på en bra dag t/r jobbet utan att bensinmotorn går igång, det gick inte när jag provkörde Passaten, utan då gick det varje dag minst en halvliter soppa.
Jag valde Optiman för att totalförbrukningen per år för min körning blir lägre än med Passaten (även om GTE'n har värmepump), fantastisk utrustningsnivå (även om tex lastnät fattas), och minst lika bra körkomfort som GTE'n.

Om jag skulle betala för bilen själv, så klarar jag inte räkna hem extrakostnaden för en PHEV, men eftersom Leaseplan/arbetsgivaren/staten bjuder på extrakostnaden så är mitt val enkelt.

Återgå till "Optima"