Mauritz skrev:Mitt missnöje hittills ligger i det obefintliga helljuset, riktigt uselt på en bil i den klassen! Bara att få dit en ramp med LED lampor som KIA verkstan monterar - annars får man problem med garantier OM det blir något fel på elsystemet. Surt sa räven!! Någon som monterat ljus?
Mmm jag känner igen det där, MEN kör lite till och se hur du vänjer dig. Mitt intryck är att HALVLJUSET är mycket bra! Så himla bra med starka strålkastare att man upplever helljuset som svagt och diffust när man slår över till det. Jag fick ljustuta lite på mörka raksträckor för att upptäcka helljuset
Men det finns där...
Angående halvljuset, automatiken fungerar mycket bra och lyser upp dikeskanten till höger ypperligt, samtidigt som den stryper på vänster sida för mötande trafik.
Men, med det sagt så upplevde jag att helljuset var bättre och mer fokuserat på demo-bilen jag testkörde, så jag har också funderat över inställningen på strålkastarna och tänker nog ta det ett varv med verkstan. När jag testkörde och jämförde med Niron så kände jag att på Niron behövde man investera i ramp, men inte på Optiman. Det var ett skäl för mig att ta Optiman! Under testkörningen var jag mer imponerad av helljuset än på min nya bil.
-Undrar om dom kan ha problem med fokuseringen/montaget av lyktorna-reflektorer?
Har snart kört 200mil, snittar 0,25l/mil.
Kupevärmare funkar sådär, man fryser om tårna efter nån mil och ren elkörning känns inte aktuellt under vintern.
Men jobbpendingen 4+4mil ligger på 0,05-0,1l/mi om jag drar på värmen 2 gånger under resan, så det är lätt för mig att räkna hem ändå.