Annons

Metalliskt skrammel/klickande från bilbälteshuset

1
Petitess, men:

Det händer inte ofta, men här om dan satt jag i baksätet (på passagerarsidan, dvs höger sida) på vägen Uppsala-Grisslehamn tur och retur.

Så fort asfalten blev gammal och sliten (dvs hjulen rullar direkt på ett lager med små-sten utan någon täckande asfalt) så började det skramla precis till höger om mitt öra.

Det visar sig att någonting innuti bilbälteshuset där vibrerar och skramlar när bilen vibrerar av vägunderlaget.
Det låter ungefär som när två solglasögon ligger ovanpå varandra i facket framför växelspaken.

Skramlet/klickandet är irriterande när man sitter där. Det hörs tydligt i höger öra.
Från de två främre sätena hörs det inte alls.
Från vänster baksäte hörs det lite grann om man lyssnar efter det.


Inte världens största problem mao, men skulle såklart vara trevligt att bli av med. :-)

Är detta nåt som känns igen och som verkstaden kan åtgärda lite enkelt? Gissningsvis inte då bälteshuset sitter inbyggt i sidoväggen...


PS: Även om jag drar snabbt och hårt i bältet, så att det låser, så fortsätter det att klicka trots konstant drag i bältet så att låsningen är kvar.
Jag har provat att dra ut bältet helt, och låta det dras in igen långsamt eller snabbt för att få olika täthet i det uppvirade bältet i huset.
Även om jag flyttar hela huset upp och ner i de olika snäpplägena så är oljudet kvar.
Det måste alltså vara nån metalldel innuti själva huset som vibrerar och låter, men enbart när bilen vibrerar tillräckligt mycket (grusväg eller gammal asfalt).
Skriv svar

Återgå till "Niro"