Annons

Bly- eller lijonbatteri?

1
Jag var tidigare rätt aktiv i detta forum, då Jag hade en Niro 2016.
I den fanns ett blybatteri i skuffen, som skötte om 12V- försörjningen i bilen och som var helt avgörande för bilens start.

I min nya Niro MY 2020 (ren hybrid) är batteriet flyttat till sin större kompis under baksätet.

Men...... är det fortfarande ett blybatteri eller är det idag ett LitiumJon?

Har viss betydelse att veta det för att kunna hålla det i bästa trim och slippa nyttja den (för mig) nytillkomna 12V reset knappen........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Bly- eller lijonbatteri?

2
Om den knappen finns har man ett Li-Io/Po batteri.
Har man blybatteri finns det ingen knapp.
Däremot har båda varianter en 'plus-pol' framme i säkringscentralen i motorrummet som man kan ladda 12V batteriet med.
Dock finns det ingen riktigt bra jordpunkt, så man får hitta ett ställe på motorn att jorda mot.

Re: Bly- eller lijonbatteri?

3
Tack för klart svar!

Jag blev stående en gång med min gamla Niro 2016 pga att det inte fanns något sätt att spilla in den lilla kraft som behövdes för att strömsätta 12V-voltsdelan och starta motorn.....

Den nuvarande 12V reset-brytaren skall väl klara det, antar jag ........ kanske ändå inte dumt att hålla kollen på det batteriet med en liten Ctek.....?
Har du någon aning om de problem jag råkade ut för med den gamla Niron, har lösts i och med den nya switchen?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"