Annons

Tjockt lager av frost på insidan av vindrutan

1
Ingen av de bilar jag haft tidigare (inkl en Kia Sportage) har haft problem med att det blir en massa frost på insidan av vindrutan.
Visst, lite grann (så lite att det knappt räknas då det försvinner så fort värmen kommer på) kan det ha blivit typ om jag tidigare råkat torka insidan med en vante eller liknande.
Att det blir lite frost och dimma på sådana icke helt kliniskt rena ytor är normalt.

Men problemet jag har med min Niro 2020 är att hela insidan täcks av ett tjockt lager av frost på insidan.
Idag när det var -13 så skrapade jag bort lika mycket frost på utsidan som på insidan.
Jag fick hålla en hand under skrapan för att fånga upp all skrapad is-snö och slänga ut genom dörren, annars skulle det bli blött på instrumentbrädan.

Fönstren på förarsidan och passagerarsidan var bara immiga, inte frostiga.

I förrgår var det -3 och då var det också frost på insidan av halva vindrutan (överst).


Jag har kollat under gummimattorna och där är det torrt. Jag hittar heller inget annat fuktigt inne i kupén.

1)
Någon annan som upplevt samma sak?

2)
Teorier på vad det kan bero på?

3)
Förslag på lösningar?
Annons

Re: Tjockt lager av frost på insidan av vindrutan

2
Du har inget som ligger i bilen och är blött eller fuktigt? Eller läcker in utifrån? Kollat tex golven, förvaringar i dörrar, under golvet i bagaget mm. Har nog inte skapat insida på över 20 år.
Kan också testa med sån fuktboll som suger åt sig fukt, gärna i kombination med värme som hjälper till att torka. Har du garage, så om med tex en kupévärmare, glänta typ 1-2cm på rutorna.

Re: Tjockt lager av frost på insidan av vindrutan

4
Jag har lyft på alla fyra golvmattor och känt på filtmattan under. Ingen is där.

Jag är förvisso tekniker (datanörd) men helt novis när det gäller bilmekanik. Var hittar jag evaporatorn och slangen? :-)

Jag ska undersöka golv, lastutrymme, etc, närmare imorrn men tror inte att jag kommer hitta något.

Vid lunch stoppade jag i sladden till motor/kupévärmaren och lät den gå i 15 minuter.
Det var -13 grader ute.
Kupévärmaren är pytteliten, så den har inte gjort ett jota än.
Jag kommer ut till bilen, startar den, slår på defrost och vindrutevärme på max medan jag går ut och skrapar rutorna.
När jag kommer in i bilen igen efter 3 minuter måste jag skrapa ett tjockt lager frost från *hela* vindrutan. Frosten täcker allt utom nån centimeter längst ut.
Jag åker till lokala affären 1 km bort. Handlar i 10 min. Kommer tillbaka till bilen och åker hem.
Parkerar och lämnar bilen.

Några timmar senare ska jag till affären igen (glömde några varor).
Det är fortfarande -13 grader ute.
Kommer ut till bilen. Skippar att stoppa i sladden till motor/kupévärmaren utan startar bilen, slår på defrost och vindrutevärme på max medan jag går ut och skrapar rutorna.
Det visar sig att utsidan är i princip frostfri. Det låter knappt något alls när jag drar skrapan över glaset.
Inne i bilen ser jag att *hela* vindrutan igen är täckt av ett tjockt lager frost. Frosten täcker allt utom nån centimeter längst ut.


Det här känns helt galet! Liksom Teemu skriver ovan så har jag inte behövt skrapa insidan av mina bilar de senaste 20 åren.

Re: Tjockt lager av frost på insidan av vindrutan

5
Evaporatorn och dräneringen sitter på passagerarsidan nere vid golvet, in mot mittkonsollen. Lyft lite på golvmattan in mot torpedväggen för att se genomföringen som går ut genom torpedväggen.
Ta bort den lilla kåpan mot mittkonsollen för att komma åt dräneringsanslutningen.
Har varit en del fall där anslutningen inte suttit rätt monterad, och kondensvatten letar sig ner under golvmattan och lägger sig på golvplåten under.
Känns ingen fukta om man bara trycker lite ovanpå mattan, men lyfter man upp mattan och tittar under kan det stå en sjö med surt vatten mellan isoleringen och golvplåten.
Värt att kolla upp, och gäller även andra modeller, inte bara DE. Även JD, QLe, RP är drabbade.
Skriv svar

Återgå till "Niro"