Annons

Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

1
Hämtade ut min Niro Hybrid 2020 PP2 i tisdags.
Den har ett 10.25" Nav/media-system:

Software: .........190430
Firmware: .........190423.....
NAV APP: .......190510.....
Kartdatabas: EUR.11.47.52.552.401.2(D.F2)
MKBD: 01.01


2019-05-10... Det är nästan ett år sedan... Är detta verkligen senaste mjukvaran?
Annons

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

3
Tack!

Nu har jag samma version som du efter att ha varit in på verkstan och fått den uppdaterad.
En grej som jag inte tror fanns förut är att jag nu kan visa aktuell hastighetsmätare på Nav:en. Det är trevligt eftersom passageraren inte kan se den digitala hastighetsmätaren på 7" displayen bakom ratten, bara föraren.

Det var första gången verkstaden fick in en modell 2020 med 10.25" Nav:en.
De trodde att de skulle fippla med SD-kort som vanligt, så det blev jag som fick informera om att "Nej, ni ska använda vanliga USB-urtaget".

Det tog typ 20 minuter för dem att ladda ner uppdateringen på 21 GB och stoppa den på en USB-sticka.
Sen tog uppdateringen 40 min + omstart + 10 min.

1h 10min för en uppdatering! Wow.

Vi fick två val vid uppdateringen; Snabb eller Allmän.
Vi tänkte att om man väljer Allmän så kommer det väl upp nåt mer menyval där man bestämmer vad som ska uppdateras, men nej, uppdateringen bara startade direkt.
"Allmän" verkar sålunda betyda "Fullständig", dvs skriv om hela minnet.
"Snabb", säger KIA, när verkstadskillen ringer upp och frågar, skulle bara ta 20 min. Det uppdaterar då sannolikt endast de delas som behöver uppdateras.

---

Sanslöst att KIA i t.ex. Sverige kräver att uppdateringarna skall göras på verkstad när medel-Svensson klarar av att göra det själv.
KIA-verkstäderna skulle slippa ha bilarna stå inne i 20-50 minuter "i onödan".
Om batteriet är dåligt laddat så måste även motorn dra igång - ännu en anledning till att verkstäderna skulle vilja slippa utföra uppdateringen om de kan.

I t.ex. USA och Canada får användarna själva uppdatera sin UVO-mjukvara. Jag tycker att det borde vara likadant i Sverige.
Ligger man inom sin licensierade 7-årsperiod borde man kunna få surfa till KIA, uppge regnr eller VIN och få en nerladdningslänk.
Enklast och bekvämast för alla.
För de som inte kan/vill själva så fixar KIA det på servicen som vanligt.

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

4
Ungefär så var det förr. Men nu är det auktoriserad verkstad som sköter det, för att det inte ska bli bekymmer med mjukvaror som gått fel och låst hela AVN-enheten (för garantins skull)
Skulle man ändå få för sig att ladda ner piratfiler och själv installera gäller inte garantin.
Bilarna är normalt sett inte "inne i onödan" eftersom uppdatering sker under service och inte stjäler speciellt mycket tid.

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

5
Yes, förstår det, särskilt när vi pratar om piratfiler.
Jag anser dock att med 2020-varianten som jag har, där man inte behöver mecka med SD-kort, så handlar det om en helt vanlig BIOS-uppdatering, och det klarar väldigt många Svenssons att göra på sina datorer, paddor och smartphones.
Det handlar inte om att dra in en pirat-image i bilen. Det handlar om att själv kunna ladda hem den officiella uppdateringen så att man får den snabbare. Att verkstäderna då slipper lägga tid på det är bara en bonus.

(Installationen avbryter om man laddat hem en okompatibel uppdatering. Så jag säger att risken för bekymmer är så gott som noll. Dvs det finns bara saker att vinna och inget att förlora.)

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

6
Du har rätt i att det är enklare på 5.x WideScreen då momenten är färre.
Dock laddas både "BIOS" OCH Kartdata in samtidigt (och det är "Snabb" uppdatering som ska göras, helt rätt, detta borde verkstaden redan känna till).
Här är risken att "BIOS" och kartdata inte är kompatibla om man använder piratfiler (för det finns inga officiella uppdateringsfiler för privatperson i Europa) och blir det problem med enheten täcks det inte av garantin. Det är det enda jag vill säga. Det är KME's beslut.

Att man sen besitter kunskapen att göra det ändå tvivlar jag inte en sekund på, men det är verkligen inget som rekommenderas.
Många verkstäder erbjuder dessutom uppdatering när det kommit nytt, utan att ta extra betalt (verkstaden har dock RÄTT att ta en avgift upp till 995:- utanför servicetillfälle)

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

9
Att inte låta användaren själv uppdatera känns väldigt mycket 1900-tal, det intressanta är ju att i Asien och Nord Amerika (kanske på fler ställen) så låter man ju användarna göra det själv. Dessutom så finns det ju (i alla fall på bilar som har UVO) en uppdateringsknapp som ju vad jag förstår på en amerikansk site ska göra det möjligt att låta bilen göra uppdateringen direkt från sin egen uppkoppling. I min bil är tyvärr uppdateringsknappen alltid utgråad, men jag slår vad om att de flesta av oss hade klarat av att trycka på den om det hade gått.

Tesla var vä först men trenden verkar ju vara att allt fler biltillverkare låter ägarna uppdatera själv så det borde bara vara en tidsfråga innan Kia ”tvingas” aktivera knappen.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: Senaste versionen av nav-systemets mjukvara

10
Håller helt och fullt med om att uppdateringarna borde få skötas av bilägaren själv. I dagens datoriserade samhälle skulle nog de flesta klara av att sätta i ett USB-minne och trycka på "uppdatera" knappen. Och känner man sig obekväm med det, finns det säkert nån i familjen, bekantskapskretsen som kan hjälpa till. Och fortfarande finns ju möjligheten att besöka sin verkstad för att få hjälp.
Ifråga om pirat-images, som nämndes tidigare i tråden. Om sådana finns att tillgå, skulle det förvåna mig mycket om inte systemet har sån inbyggd säkerhet att installation omedelbart nekas.
Man kan ju jämföra med en modern PC, som inte är alldeles enkel att få att acceptera piratprogram,
Pratade förresten häromdagen med en granne som är volvoägare. Och samma restriktioner för uppdatering gäller tydligen för volvo också. Och konstigt nog var priset för en uppdatering utanför ordinarie service exakt detsamma som för kia, 995 kr.
Så vi är iaf inte ensamma om detta dilemma.
Skriv svar

Återgå till "Niro"