Annons
Annons

Re: Skrapande bromsar bak!

12
ErikG skrev:Problemet gäller alla elbilar och hybrider. Det finns inte riktigt några alternativ än. Fast jag tror det kommer, exempelvis Bosch iDisk: https://www.bosch-mobility-solutions.co ... ity/idisc/

Till dess får vi själva slipa bromsar med kraftiga inbromsningar. Jag tror att det bästa är mycket snabba och kraftiga inbromsningar så att återvinningen inte hinner med att ta över(och med fritt bakåt).

Irriterande, men det är där vi är. Tesla har samma problem, om det kan vara nån tröst. Samma gällde för min tidigare bil, Volvo V50, som inte hade nån återvinning, men som kördes mjukt.
Jag hade samma problem på mina två tidigare bensinbilar. Det blir så bara om man bromsar lite aka. Kör energieffektivt. Tyvärr är bilars bromsar dimmentionerade för att kunna bromsa effektivt vid hårda inbromsningar i mycket höga hastigheter - något som bilar mycket sällan upplever i verkligheten. Trumbromsar bak är väldigt mycket bättre underhållsmässigt, men tyvärt orkar de inte med upprepade inbromsningsar från 200 km/h och används därför sällan idag av biltillverkare.

En strukturell lösning vore att begränsa effekt och maxhastighet på bilarna så hade tillverkarna sluppigt dyra och underhållskrävande bromsar, höghastighetsdäck och liknande. Produkten hade blivit bättre på sin verkliga roll om man hade gjort avkall på förmågan att köra fort.
Skriv svar

Återgå till "Niro"