Annons

Varvräknare

1
Jag har en "vanlig" hybrid. Dvs ej Laddhybrid, och är väldigt nöjd. Men jag saknar varvräknare i bilen.
När man växlar manuellt vill jag väldigt gärna kunna använda en varvräknare. De indikeringar man får
i form av ett växelläge och en pil upp eller ner är ju bara ett förslag till växling. Jag har pratat med min
Kia-verkstad men de säger att det är omöjligt att montera en varvräknare?????? En vanlig bensinmotor,
om än kompletterad med en elmotor, skall väl inte vara omöjligt att fixa en varvräknare till????
Någonstans i tändsystemet måste man ju kunna fiska fram tändimpulserna och sända den till en varvräknare.
Eller?
Annons

Re: Varvräknare

3
Det var ett något förbryllande svar. Hur kan det påverka garanti att montera något som inte påverkar varken prestanda eller funktion?
Och vad händer om jag vänder mig till en bilverkstad som kan fixa det, "Nisses Bil-el" ? Kommer Kia att be mig dra åt h-e när jag
kommer in med ett garantiärende? En skramlande dörr?

Re: Varvräknare

4
Eftersom det är ett ingrepp i bilens motorelsystem (oavsett hur litet och bra utfört det än må vara)
Gör du det hos Nisses ved&mek och sedan lämnar in bilen för ett el/motorproblem finns det en risk att du får stå för notan själv.

Det finns nog smidigare lösningar utan åverkan på bilen isåfall. T.ex en ELM eller liknande i OBD-uttaget kopplat till en gammal smartphone med en app som visar varvräknare.
Skriv svar

Återgå till "Niro"