Annons

Startproblem Kia Niro

1
Hej har fått ladda bilen 3 gånger på 2 veckor, står bilen ett dygn så är startbatteri i princip tom det kommer en felkod fel på bromsarna men bilen startar ej, felsökning troligtvis fel på batteri, den är på Kia verkstad nu, det är några dagars väntetid på batteri, är 20 månader och gått 3600 mil.
Annons

Re: Startproblem Kia Niro

2
Jag har råkat för liknande situation. Förra veckan var bilen helt urladdad, viket aldrig har hänt förut. Fick tillkalla bärgare med hjälpmedel för att starta bilen.

Efter jag kört ett ca 30 min så stannade jag bilen och då kom varningen att det var fel på bromsarna samt att hela instrumentpanelen flippade ur totalt.

Det var 1 vecka sedan och nu är inne på service

Re: Startproblem Kia Niro

4
Hybrid-hult skrev:Igår hämtade jag ut min Niro, då verkstaden bytt batteri till ett helt nytt. Hemfärden gick utan problem men idag så var det samma problem.

Totalt urladdat och stendött, ska lämna tillbaka den imorgon.
Hej! Antar att ni har laddhybriden och inte den vanliga Niron som denna tråd avser?

Låter inte bra alls det där. Låter som att elen är helt felkopplad, frågan är hur de löser det?

Återkom gärna med svar på hur det gick.
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]

Re: Startproblem Kia Niro

5
Om batteriet laddas ur under färd, är det nog batterisensorn till det lilla 12v-batteriet som är defekt. Då laddas inte 12v-batteriet som det skall. Om batteriet laddas ur när bilen bara står parkerad är det nog antingen cellfel i batteriet eller strul med centrallåset som gör att det dras ur.

Re: Startproblem Kia Niro

6
Har den vanliga hybriden men skall inte det större batteriet ladda 12V-batteriet om laddningen är låg? Även om det skulle vara "halvdåligt"?

I instruktionsboken så står det något om en inställning "aux battery saver+" för laddning av 12V batteriet. Verkar som den funktionen går att deaktivera/ ändra inställning på (sida 1-39)?
Kia Niro Hybrid -18

Re: Startproblem Kia Niro

7
Ior skrev:Har den vanliga hybriden men skall inte det större batteriet ladda 12V-batteriet om laddningen är låg? Även om det skulle vara "halvdåligt"?
Jo 12V-batteriet skall laddas hela tiden med bilen i Ready-läge ("Startad") som på vilken bil som helst fast av en DC-DC-omvandlare som omvandlar högspänningsbatteriets spänning (ca 400V DC) till 12V DC som sedan laddar 12V-batteriet och försörjer bilens vanliga 12V-system (Styrsystem, belysning, stolvärme, instrument, radio m.m.) med spänning (Omvandlaren motsvarar typ generatorn på en vanlig bränslemotor, generatorn på Niro är en speciell Hybridstartgenerator som bl.a. laddar högspänningsbatteriet, agerar startmotor och draghjälp vid fullgas. Det finns ingen vanlig 12V-generator utan det sköts av omvandlaren).

Om batterisensorn som känner av strömflödet från/till 12V-batteriet rapporterar fel värde så finns en risk att 12V-batteriet inte laddas som det skall. Fel på den sensorn är det enda jag varit med om som orsakat att en Niro dör under färd. Därmed inte sagt att det säkert är det felet på just din bil såklart... Bara en mer eller mindre kvalificerad gissning baserad på personlig erfarenhet.

Re: Startproblem Kia Niro

9
leber skrev:har du batteriet i bagageluckan kan jag förstå att det är broblem,efter att kia flyttade batteriet under sätet vid hybridbatteriet inga problem efter det.jag har erfarendet av det.
Mja, att det sitter i bagaget är inga problem. Isf skulle det vara ordentliga bekymmer för bilar som har batteriet i motorrummet. Har haft min Niro i två år nu och det har inte varit några som helst bekymmer. Är nog snarare så att det är något som tjuvdrar.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"