Annons

Toppfart?

1
En sak som gjorde mig tveksam innan jag hade provkört en Niro är att Kias hemsida påstår att toppfarten är 162km/h (källa: http://www.kia.com/se/-/media/se/forms/ ... l17pdf.pdf)

Inte för att jag tror att jag kommer att behöva köra fortare men jag trodde att bilen skulle kännas ganska trött och tråkig då många bilar brukar ha högre toppfart än så. T.ex. så är motsvarande siffra 196km/h på en 1.6 liters Cee'd CRDi (195 på bensinvarianten).

Men tanke på att bilen ändå känns hyffsat pigg även på höga hastigheter så tänkte jag då att man kanske låst hastigheten till max 162km/h av någon underlig anledning.

Häromdagen när vägen var helt fri (stor väg med viltstängsel och mitträcke) så drog jag mitt strå till stacken och tryckte pedalen i botten (av vetenskapliga skäl så klart och för att ni andra ska slippa) och släppte den inte förrän hastighetsmätaren passerat lite över 180km/h och då fanns det mer att ge (sportläget var inte aktiverat).

Med andra ord. Det finns ingen spärr vid 162km/h och toppfarten ligger förmodligen någonstans i trakterna 190-200km/h så varför listar man 162km/h som toppfart? En teori skulle kunna vara att man glömt att konvertera från mph till kmh men då hamnar man på 261kmh och det tror jag vi kan vara överens om att dit lär man inte komma med Niron såvida man inte tar hjälp av tyngdaccelerationen och kör utför ett högt stup.
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: Toppfart?

2
De siffror som KIA uppger i sina specifikationer visar toppfart och acceleration mätt med ett tomt batteri, alltså utan EV-stöd.
Det ger 162 km/tim resp 11,7 sekunder 0-100.
Med EV-stöd är motsvarande siffror c:a 190 km/tim resp 10 s

Den som någon gång gjort "pedal to the metal" på en Niro i sportläge känner att det är realistiska siffror.


Intressant i detta sammanhang vore att få veta om KIAs siffror också gäller den dag batteriet är slut och inte fungerar mer.
Skulle Niron överhuvud taget fungera i ett sånt läge?
Senast redigerad av kiagubbe den 20 maj 2017, 09:07, redigerad totalt 2 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Toppfart?

3
Låter rimligt. Funderade lite på om det kunde vara så efter att jag hade skrivit inlägget. 162 km/h blir ju ganska teoretiskt då eftersom man vid normal körning aldrig tomt batteri. Men å andra sidan blir tiden man kan köra i toppfarten 200km/h förmodligen ganska kort innan batterinivån blir för låg för att köra i hybridläge.

Sen kan jag tycka att det är lite märkligt ur marknadsföringsperspektiv att inte skriva ut i specifikationerna att siffrorna gäller för enbart drift med bensinmotorn. Innan jag provkörde bilen så trodde jag att den skulle kännas tröttare och tråkigare än den gjorde och jag var orolig för att den skulle vara svår att göra snabba omkörningar med.

Var hittade du siffrorna på 200km/h och 10s?
Kia Niro PP2 2017

Re: Toppfart?

4
kallt_kaffe skrev: Var hittade du siffrorna på 200km/h och 10s?
Youtubeklippet visar 10 s med halvladdat batteri

Minns inte exakt var jag såg toppfarten, men det var i ett tyskt test i samband med lanseringen förra hösten.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Toppfart?

5
Toppfart och orsaken till KIAs uppgivna värden mm finns i denna tyska testvideo (efter drygt 5 min - bara i kommentar):
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Toppfart?

6
"Intressant i detta sammanhang vore att få veta om KIAs siffror också gäller den dag batteriet är slut och inte fungerar mer.
Skulle Niron överhuvud taget fungera i ett sånt läge?"

Min egen fråga och mitt svar till mig själv efter lite eftertänksamhet:
Naturligtvis skulle den INTE fungera - det är ju Li Jon-batteriet som svarar för att starta bilen........ dött li Jon-batteri ----> död bil!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"