Annons

Första service

1
Första service gjord, 1800:-

Några kommentarer:

12 v batteriet fick status BRA LADDA OM, vilket väl är ok, men visade vid utskriften på c:a 20% kvar vilket är rätt saftigt på sex månader. Tycker jag i alla fall.

Rost på ljuddämparen (som gick att skrapa bor)t, men muttrarna som håller fast den och plåten bakom var rostigt. Funderar på om det blästrats av sand under vintern.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Första service

2
Tror inte att du skall vara speciellt oroad för 12V-batteriet - det går upp och ner och är säkert inte "utslitet"......

Jag har hållit koll på mitt, sedan jag hörde om urladdningsproblematiken för "vissa" och har för säkerhets skull en booster liggande i bilen. 12-voltaren har inte mycket att stå i med vid uppstarten - bara initialtester och lämnar sedan över resten till hybridbatteriet att sköta starten och laddningen. Under kallaste vintern kopplade jag på min CTEK några gånger för att vara på säkra sidan.

Stolsvärmare, multimedia, fläktsystem mm går förstås på 12V, men som sagt, så är det hybridbatteriet som fixar laddning även till detta - om det finns kräm i den och det kan vi ju som bekant lätt kolla.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Första service

4
Jag fick prisuppgift på de två första servicarna när jag köpte bilen i oktober 2016.

1500 mil: 1828:-
3000 mil: 3481:-

Den första blir troligen i juli för mig också.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Första service

5
Peter skrev:Rost på ljuddämparen (som gick att skrapa bor)t, men muttrarna som håller fast den och plåten bakom var rostigt. Funderar på om det blästrats av sand under vintern.
Det här låter inte så lovande tycker jag. Inte ska väl en bil utvecklad på 2010-talet börja rosta innan första servicen? Även om den blivit blästrad av sand under vintern. För mig låter det tyvärr inte alls bra.

Det lär dröja för mig innan första service, men det blir något att be dem hålla extra koll på.

Tack för att du/ni delger oss andra era erfarenheter så vi tillsammans kan bli klokare och klokare :-)
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Skriv svar

Återgå till "Niro"