Annons
Annons

Re: Bullrig Niro

3
Tycker väl iof inte att min är så bullrig, men jag har ju dock installerat extra fack i bagaget, så det kan ju dämpa en del.

Ska ta och jämföra med demobilen på tisdag.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bullrig Niro

4
Nu har jag bestämt mej det blir en NIRO .det står mellan Björkmans bil i Avesta och Aros Auto i Västerås fått tips om att man llägger på en bullermatta under bilen har pratat med personal på Börjes Rostskydd i Västerås dom har bra erfarenhet. dom har dämat bullret otroligt bra i Ceeden och även Niron jag har pratat med två ägare en med Ceed o en med Niro helt OK priset för ljuddämningen tar dom 3000KR. det är fan när man köper en ny bil att måste ljudisolera dom tyvär är det så med de flesta bilmärkerna idag

Re: Bullrig Niro

5
leber skrev:Nu har jag bestämt mej det blir en NIRO .det står mellan Björkmans bil i Avesta och Aros Auto i Västerås fått tips om att man lägger på en bullermatta under bilen har pratat med personal på Börjes Rostskydd i Västerås dom har bra erfarenhet. dom har dämpat bullret otroligt bra i Ceeden och även Niron jag har pratat med två ägare en med Ceed o en med Niro helt OK priset för ljuddämningen tar dom 3000KR. det är fan när man köper en ny bil att måste ljudisolera dom tyvärr är det så med de flesta bilmärkena idag

Någon som vet om det finns någon firma i Göteborg som kan lägga in en ljuddämpande matta på Niro som i exemplet ovan?
Kia Niro 2017 1,6 Hybrid DCT6, Cerulean blue, pluspaket 1

Re: Bullrig Niro

6
Niro är tyst jämfört med Ceed, men, smaken är som baken. En bekant har en Suzuki crossower 2017, den bullrade så han slet ur inredningen i baksätet & bakluckan,
var totalt isolerat i bakluckan, hjulhusen var ren plåt inget annat under klädseln.
Han köpte ljuddämpningsmattor på Biltema, självhäftande, Han påstår att det gjorde underverk. Skall ta pedalställ och framdelen senare.

Re: Bullrig Niro

7
har läst kia club sidor i europa ,usa, o kanada dom klagar mest på ryckighet,batteriet laddas ut ofta .obs ej l hybridbatteriet.men ej på buller.men vissa i usa o kanada klagar på buller.norra usa dom har väll lika grov astfalt som vi i sverige. fö. europa kia clubbar har ej klagat på buller .där är astfalten mjukare än hos i sverige.

Re: Bullrig Niro

8
Pratade med min kiaverkstad om att rostskyddsbehandla underredet, för att såklart korrosionsskydda, men även ljuddämpa bilen.

Verkstadschefen sa att garantin faller om jag gör en sådan åtgärd. Kia tillhandahåller inte heller sådana behandlingar, så man kan få behålla garantin, utan det är uteslutet. Tyvärr.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Bullrig Niro

9
Jag bytte till sommardäck idag - först nu rätt tid för det, med tanke förhållandena i våra nordliga delar av landet den senaste tiden.

Tog ut bilen i slutet av oktober utrustad med dubbdäck och har alltså först idag kört Niron med sommardäck på asfalt.

Under vintern har jag upplevt rätt kraftigt oljud från framförallt bakvagnen, framför all när jag kört på bar asfalt/isig vägbana och misstänkte att det var just dubben som orsakade oljudet eftersom ljudet var mycket mindre på mjukare, snöiga vägar.

Fick detta bekräftat idag, då ljudnivån sänktes mycket rejält . Det var i många stycken en ny bil, vad gäller buller och det på våra svenska "råa" asfaltvägar - ser fram emot sommarens resa till Tyskland på deras jämna, fina och tysta vägar!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bullrig Niro

10
[quote="/< I /-\"]Pratade med min kiaverkstad om att rostskyddsbehandla underredet, för att såklart korrosionsskydda, men även ljuddämpa bilen.

Verkstadschefen sa att garantin faller om jag gör en sådan åtgärd. Kia tillhandahåller inte heller sådana behandlingar, så man kan få behålla garantin, utan det är uteslutet. Tyvärr.[/quote]

Det stämmer inte att garantin slutar gälla, min verkstad mailade Kia och det var ok så länge det var kompatibelt med rostskyddet, det enda var om en framtida garantiåtgärd skulle inträffa skulle eventuell extra rostskyddsvehandling återställas. Gjorde min rostskyddsbehandling på Dinitrol som hade samma instruktion som Kia skrev i mailet och garanterade kompatibilitet med kias krav på rostskydd. Tror det går att hitta på Dinitrols hemsida. Jag upplever inte att bilen är särskilt högljudd, inte heller att det lät så mycket mer med dubbar. Vår tidigare passat var det mer oljud i. Det är dock en del ljud som säkert skulle gå att minska då det verkar komma från bakvagnsområdet, men inte störande på något sätt. Kanske kan lägga in en tunn dubbelhäftande matta på plåten runt reservhjulet för att förbättra ytterligare.
Skriv svar

Återgå till "Niro"