Annons

Re: Ryckig gång

11
kiagubbe skrev:Jag har också ibland ryckig gång kvar vid växlingen mellan el och bensinmotorn trots att allt är uppdaterat.

Har en liten uppförsbacke från gårdsplanen till vägen som sedan bär rätt nedför och det är just i den situationen jag märker rycket mest.
Bilen startar ju oftast på el och när den kört upp för uppförslöpan lättar jag alltid på gasen inför den kommande nedförsbacken och då startar oftast motorn och det rycker oftast till rätt ordentligt.
Min rycker till mest från bensin till el. Allt är uppdaterat här också.
En tanke som slog mig är att övergången mellan bensin och el inte är helt synkad, verkar som bränslemotorn slår av för tidigt, innan elmotorn har kommit i drift.

Våra bilar drar ungefär lika mycket, ligger på runt ½-litern per mil sedan inköp och ca 1800 mil nu.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Ryckig gång

13
kiabil2 skrev:Jag fick en uppdatering av logikstyrningen till Tändning och Bränsleinsprutningen på min Niro då försvann den ryckigheten som kom vid hastigheter vid ca 70 -80 Km
Jag får min Niro nästa vecka. Vet du om den uppdateringen du fick är något som precis kommit ut eller var det missat på din bil? Funderar på om man behöver säkerställa att allt är uppdaterat när man hämtar ut den.
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Ryckig gång

14
"Funderar på om man behöver säkerställa att allt är uppdaterat när man hämtar ut den."

Tror inte att det skadar!

Enklast är att säga till säljaren på förhand att du vill att alla tillgängliga uppdateringar ska vara installerade när du hämtar bilen - så har dom ju tid att åtgärda.
Min (och andras) erfarenheter säger att det är bra att vara påläst om vad som bör vara gjort - ÅF har ofta dålig kunskap om detta.....

Uppdatering av motorstyrningen och Apple CarPlay kom ju i januari 2017 och kan vid det här laget redan finnas från fabrik på nya bilar......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Ryckig gång

15
Du har säkert rätt! Spontant gillar jag verkligen inte att jag ska behöva vara mer påläst än säljaren på vad som ska/behöver uppdateras på bilen innan jag får den... Det borde verkligen de kunna svara på och ha koll på.

Men jag tar ett snack med henne för säkerhets skull, tror jag.

@kiagubbe, har du också fått bort ryckigheten med uppdatering?
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Ryckig gång

16
@kiagubbe, har du också fått bort ryckigheten med uppdatering?
Mycket bättre, men att få framför allt övergången från el till bensinmotorn och vice versa att gå helt obemärkt förbi i alla lägen är nog en svår uppgift - många variabler inblandade: gasläge, terräng, broms mm - men jag klagar inte som den är nu!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Ryckig gång

18
Hämtade min Kia Niro för drygt en vecka sedan och har inte känt av någon ryckighet även om jag ofta ligger runt 70 km/h.
Förhoppningsvis är det den senaste mjukvaran i bilar som levereras nu, min bil är tillverkad i Februari.
Kia Niro Hybrid Pluspaket 1 (2017), Platinum Graphite Metallic

Re: Ryckig gång

19
Perik skrev:Hämtade min Kia Niro för drygt en vecka sedan och har inte känt av någon ryckighet även om jag ofta ligger runt 70 km/h.
Förhoppningsvis är det den senaste mjukvaran i bilar som levereras nu, min bil är tillverkad i Februari.
Det låter lovande! Min är på väg till ÅF och beräknas dyka upp där i början av nästa vecka. Då lär den väl också vara tillverkad feb/mars, kan man tänka.
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Ryckig gång

20
Bilen på verkstad för andra gången pga av att motorn skjuter vid drift med förbränningsmotorn.
Man undersöker bilen och nollställer allt i bilen (vad det nu innebär)
Påtalar att den inte rycker vid eldrift och att bränsleförbrukningen är hög (0,52-0,55 utan farthållare och 0,61-0,64 med farthållare)
Verkstaden säger att dom skall byta tändstift på bilen, när frugan kommer och skall hämta bilen har man inte bytt tändstiften ????
Man skall byta railsen på ena sidan pga att listen som ligger under är felmonterad (rent knölig o skrynklig) då byter vi tändstiften !!??
Bilen har fortfarande tendenser till ryckningar, skall in igen med den.
Löser dom det inte, så blir det en reklamation av bilen.
Är det någon här som har fått lämna tillbaka en bil pga att den inte har fungerat som den ska ???
Hur går man tillväga ?
Kia Niro 141hk pluspaket 2 2017 (2015-2017 Kia Cee'd Sw 1,6 crdi fullutr.-2015)
Skriv svar

Återgå till "Niro"