Annons

Ryckig gång

1
Hej
Vi har en Niro som rycker under körning både med farthållare inkopplad/urkopplad
känns ungefär som att man gasar släpper gasar släpper oregelbundet
någon annan som har upplevt detta ??
Kia Niro 141hk pluspaket 2 2017 (2015-2017 Kia Cee'd Sw 1,6 crdi fullutr.-2015)
Annons

Re: Ryckig gång

3
Vi hämtade den 21/2-2017
Den skall in på verkstad den 26/4-2017
Vi får väl se vad dom hittar ?
Talade med en kompis som sa att han hade ägt en bil med samma problem.
När man körde och belastade motorn gick den oroligt och ryckigt.
Men när den stod stilla på tomgång så gick den hur fint som helst.
Det visade sig att det var en tändkabel som det var brott på och blev överslag vid högre belastning.
Så vi får se om det kan vara något sådant.

Är det inga andra Niro ägare som har märkt av detta på sina bilar ??
Kia Niro 141hk pluspaket 2 2017 (2015-2017 Kia Cee'd Sw 1,6 crdi fullutr.-2015)

Re: Ryckig gång

5
Där känner vi ingenting, märker ingenting vid i och urkoppling.
Från 70km/h och upp märker vi av den oroliga gången.
Lägger man den i N så flyter den fram på vägen.
Kia Niro 141hk pluspaket 2 2017 (2015-2017 Kia Cee'd Sw 1,6 crdi fullutr.-2015)

Re: Ryckig gång

6
Jag har också problem med ryckig gång. Kör man i 70/80 så rycker bilen ibland. Inte alltid och inte när den går i batteridrift. Det känns som om motorn misständer (loppa på stiftet).
Skall in med den för att byta till sommardäck på fredag och även kolla då varför den rycker. Blir väl en provtur och förhoppningsvis rycker den då också. Kanske mjukvaran som skall uppdateras. Bilen fick jag 15 januari i år. Den drar dessutom mycket bränsle, runt 0,6 l/mil.

Re: Ryckig gång

7
Upplever också att min bil har väldigt ryckig gång, blir irriterande jobbigt på löängre körningar då det blir att man fixerar sig på ryckigheten.
Hämtade ut min den 14 Dec, har kört ca 700 mil till dags dato. Redan på väg hem från bilahllen den dagen fick jag vända och åka tillbaka för att klaga på ryckigheten.
Fick en mjukvaruuppdatering som verkstaden inte visste vad den gällde riktigt, men det fanns ju en uppdatering som dom gjorde den ändå.
Blev kanske något bättre, men långt ifrån bra, och någon annan uppdatering finns inte till min bil säger dom.
Bensinförbrukningen sjunker stadigt, snittar 0,5 nu från 0,65-0,70 när bilen var ny. Varmare ute?

Re: Ryckig gång

8
Man gjorde en uppdatering av motorns mjukvara. De större rycken är borta nu. Möjligen mindre ryck kvar men det kan vara oljämnheter i vägen som känns som ryck. Känns bra med denna uppdatering och jag hoppas på lägre bränsleförbrukning.

Re: Ryckig gång

9
Hej
Uppdatering utförd på all programvara som finns i bilen enl.verkstaden !!
Man uppdaterade även navigatorn.
Jag upplever att det finns små ryckningar kvar, men frugan känner det inte, kanske ger med sig.
Det är allafall bättre än innan.
Hoppas även på minskad bränsleförbrukning.
Kia Niro 141hk pluspaket 2 2017 (2015-2017 Kia Cee'd Sw 1,6 crdi fullutr.-2015)

Re: Ryckig gång

10
Jag har också ibland ryckig gång kvar vid växlingen mellan el och bensinmotorn trots att allt är uppdaterat.

Har en liten uppförsbacke från gårdsplanen till vägen som sedan bär rätt nedför med vänstersväng och det är just i den situationen jag märker rycket mest.
Bilen startar ju oftast på el och när den kört upp för uppförslöpan lättar jag alltid på gasen inför den kommande svängningen mot nedförsbacken och då startar normalt motorn och det rycker oftast till rätt ordentligt.

Tycker ändå att det är en mycket måttlig ryckighet totalt sett, men visst känns det ibland även vid normal körning.

Har kört drygt 930 mil och är mycket nöjd både med bilen som helhet - även vad gäller bränsleförbrukningen - 4,86 l sedan starten med mycket omväxlande körning: allt från oplogade vintervägar och 30 grader kallt till nu fina asfaltvägar och riktigt varmt väder - med och utan farthållare..
Senast redigerad av kiagubbe den 03 maj 2017, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"