Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

23
Hittade min multimediamanual idag, fanns i bilen....både på engelska och svenska, så Kiagubbe, den kanske finns i din bil också.
Bifogar en enkel bild hur du hittar staplarna, fanns inte på nätet så det blev ett foto från manualen.
Bifogar också en skärmdump från opel med hur det så ut i min opel.
Varje tvärlinje motsvarade 1 dl och den lagrade de senaste 50 km, jag tyckte det gav en bra överblick och den fanns kvar nästa gång jag startade bilen och förvinner inte som det gör i Kian.



Bränsle Opel.png Bränsle Opel.png Visad 3894 gånger 21.59 KiB
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

24
Alla tiders - stort tack!

Nä, den följde inte med och jag har ändå klurat ut det mesta och varit inne och nosat på Hybridmenyn, men inte tänkt på att den innehöll flera alternativ......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

28
R700, vid landsvägs körning med V70 så är den inte törstig med 245 hk, den går med farthållaren på 110 mellan Gävle-Arlanda-Gävle på under 0,6 per mil.
I praktiken går den på tomgångsvarv eftersom det knappt finns några backar på sträckan.. Ökar man farten till 120 km/h så stiger förbrukningen till ca. 0,85
på samma sträcka. Bränsleförbrukningen kan Du själv reglera genom att följa hastighets begränsningarna och inte gasa så djävligt.

Hade som jämförelse en SAAB 95 2009 E85 driven automat, den drog på samma sträcka aldrig under 1,3 liter! gick utan vidare att få den att dricka 2,5 liter på sträckan!
Men SAAB:en var Kvalité 60 000 mil och den går ännu som privatbil utan motor rep. bortsett från byte av insprutning systemet vid 20 000 mil då Etanolen frätte på komponenterna.

Re: Bränsleförbrukning Niro

29
@PDU61:

Förstår inte alls varför du gör dessa utläggningar om dina gamla fantastiska bilar i detta forum..... och hur "grymt besviken" du är på Niro.
Varför inte göra dig av med den "dyra elmotorn utan verkan" och införskaffa något bättre, i stället för att förpesta detta vänliga forum med din negativism?
Man kan fråga sig vilket syfte har du med alla dina negativa inlägg om Niro?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

30
hema skrev:
PDU61 skrev:Har efter bytet från odubbade Nokia till sommarhjul 16 tum märkt en Ökning av bränsleförbrukningen
och betydligt högre ljudnivå!
Förbrukningen ligger nu på ca. 0,5-0,6 i stadstrafik.. med vinterhjulen låg den mellan 0,37-0,47 mil, upplever
också som att den går mindre på el nu än tidigare!
Har aldrig fått upp elmätaren till full effekt utan det laddas till 3.. 4:e delar sedan går den på el till spänningen sjunkit till 45-50%
sedan startar bensinmotorn. På sportläget går det snabbare att ladda upp drift batteriet men bara till 3/4 delar, sedan eldrift.
Måste säga att man blir lite besviken!
Verkar konstigt med din förbrukning.
Skar ju vara tvärt om, dra mindre med sommarhjul och inte öka som i ditt fall och mindre buller.

Är likadant på min elmätare, den använder elen ungefär som din. Någongång så kan den dra i väg och ladda fullt, men det är sällsynt, tyvärr.

Min förbrukning har sjunkit till runt 0.44 L/100km mot ca 0.55 L/100km i vintras.

Var i helgen och åkte runt i Dalarna, ganska kuperad terräng och landsväg, motorväg och stadskörning, då låg den på 0.45 vid första stoppet efter ca 170 km, vid hemmet så hade den dragit ca 0.43 och 372 km, dessa siffror fick jag via bilens färddator. När jag tankade så blev det ett snitt på 0,44 L, så bilens mätare visar ganska exakt.
Om ni kollar på mina bilfogade bilder så ser man att bränsleförbrukningen har dragit iväg 1-2 gånger till skyhögt för att sedan ligga ganska lågt. Det är ingen Sportkörning, utan bara Eco och farthållare, (men den ska jag sluta använda och se om förbrukningen sjunker mera).

Jag vet inte varför det blir så, för jag har vid dessa tillfällen kört mest på el (jag har kollat) men ändå så drar bränsleförbrukningen iväg. Om det är för att bilen gått på el en liten längre sträcka eller ej, det vet jag inte, men det kan vara så att bilen går på el en bit och sedan för att få upp batterikapaciteten så matar den på. Det kan jag märka när jag startat bilen för dagen och den är kall, då är "tomgången" ta mig f.n 3000 varv... ;)

(F.ö. kan jag säga att Apple CarPlay blir installerad vid service).

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Hej,
Helt normalt att en bil drar mer med sommardäck. Dom är överlag mera tungrullade, har alltså högre rullmotstånd. Detta beror på det bättre greppet på asfalten.

Återgå till "Niro"