Annons

Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

1
Hej ni kunniga.

Jag har begärt in offert på följande:
Kia Niro
Pluspaket 1
Svartmetallic
Sommar och odubbade vinterdäck på alu-fälg (en uppsättning på original är nog mer korrekt)
Dragkrok med ”original-kabelsats” så att allt fungerar som vanligt

Demobil inga problem.

Har jag missat något man bör ha? Typ pluspaket 2?
Hur lång tror ni leveranstid är på ovanstående?
Annons

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

2
Vi beställde en Niro pluspaket 2 Rich Espresso i mitten av februari. Då fanns det inga bilar hemma i Sverige, varken pluspaket 1 eller 2 oavsett färg. Beräknad leveranstid 3 månader. Så det lär dröja lite... En demobil kan du säkert hitta snabbare! Enligt vår ÅF var det ingen skillnad i leveranstid beroende på färg eller paket. Vi beställde inga vinterdäck eller dragkrok.

Värt att notera är att vår ÅF (KC Motors i Malmö) inte hade uppgift på att rabatten på pluspaket 1 ingick även om man valde PP2. Vi skulle alltså behöva betala knappt 20.000 per paket i stället för 5 + 20. När jag visade www.kia.com och "Bygg din KIA", där rabatten låg kvar, ändrade dom priset på studs utan diskussion. Trots att det på hemsidan står att det erbjudandet bara gäller lagerbilar. Märkligt.
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

3
DanB skrev:Hej ni kunniga.

Jag har begärt in offert på följande:
Kia Niro
Pluspaket 1
Svartmetallic
Sommar och odubbade vinterdäck på alu-fälg (en uppsättning på original är nog mer korrekt)
Dragkrok med ”original-kabelsats” så att allt fungerar som vanligt

Demobil inga problem.

Har jag missat något man bör ha? Typ pluspaket 2?
Hur lång tror ni leveranstid är på ovanstående?
Skippa dragkroken. Jag lät dragkrokslagret montera exakt samma märke som Hedins skulle gjort, med original kabelsats för ett totalpris på 4995kr.
Hedins skulle ha 11000kr för exakt samma.
Dragkrokslagret gjorde min montering.

http://www.dragkrokslagret.se/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

4
Ja, Pluspaket 2 är ju trevligt, så fundera en runda extra på det.

Om du inte har bråttom så skulle jag faktiskt avvakta lite och se vad laddhybrid-versionen landar på i pris, om jag var du, och ta beslut då. Niro är en riktigt bra bil, men förbrukningssiffrorna är lite av en besvikelse måste jag säga. Det beror så klart på körmönster och laddningsmöjligheter, men en laddhybrid tror jag kan vara mycket bättre för många.

Och just det, pruta ordentligt om du får erbjudande om en demobil, jag tror att jag prutade alldeles för lite!
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

5
Apropå bränsleförbrukningen för Niro - en liten tysk läsövning från idag, kanske?

"Bei strahlendem Sonnenschein heute die 5 km von der Arbeit nach Hause mit 3,8 l gefahren....super zufrieden!"

För den som missade att välja tyska i skolan: "I dag körde jag mina 5 km hem från arbetet i strålande sol med 3,8 i förbrukning - är väldigt nöjd! "
Till saken hör att Tyskland idag har dryga 20 grader - så det är fortfarande hopp om livet för Niro!

En annan kille berättar om en långresa till Frankrike med bara autobahnkörning och 4,5l i förbrukning. Inte alls illa .....

Jag körde själv 15 mil hem från stugan i dag och landade på 4,5l i +2 graders värme (om man nu kan kalla de så)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

6
Rullade runt 12 mil igår på landsväg och motorväg (mellan 80 & 100 km/h), kuperad terräng och runt 8 grader i luften. Enligt färddatorn 4.6l. Och då med 18", så inte helt dumt ändå. Min gamla Cee'd GT+ låg på 8.9l samma sträcka.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bästa bilhandlaren och rimligt pris?

8
R700 skrev:Haha, fast då har du ju kört som en biltjuv med gtn eller med handbromsen i. Körde en timme enkel väg 90-100 väg med min gt idag på under 7,0. Lite spelar det ju in hur mycket du gasar

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nae, inte som en biltjuv... Varierat 80-100, samma sträcka som jag kör Niron.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"