Annons

Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

1
Vår nästa bil blir troligtvis en laddhybrid, ev. en elbil, men då lämnar jag nog Kia för Hyundai, men nog om detta.

Har även kikat på laddhybrider och vet idén med dessa.
Så därför undrar jag bara, varför köper man en Niro?
Det är ju inte en SUV som Sportage, utan mer vanlig personbil med lite "suvkänsla", som jag ser det.
Jag vill gärna ha lite argument som kan göra mig intresserad. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

2
Det är väl lite som du själv säger, en kanske vill ha en lite mindre bil, men med SUV-känsla. Lite bättre markfrigång, lite högre insteg. Det var nog lite så vi tänkte i alla fall.

Sedan gör det ju inte saken sämre att bilen är trivsam och rolig att köra, och att den faktiskt är grymt bra på vinterväglag, trots att den bara är framhjulsdriven. Det är faktiskt någonting som jag blev överraskad av.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

3
Om jag då skall framföra mina specifikt jämtländska krav så är det:

* "grymt bra på vinterväglag" - förutom att den eleganta bakdelen är gjord för att locka till sig stora snömängder, som gillar att fylla upp alla skrymslen och vrår.....
* motorns arbetstemp nås snabbt genom avgasåtervinningen
* värmen kommer därför igång snabbt och går att reglera precis som man vill ha den
* den automatiska dödaren av imma
* stolsvärmen är den absolut bästa jag någonsin haft
* rattvärmen.........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

5
Som xcardi skriver, man sitter bra och åker skönt. Lätt att gå i och ur (inte för att jag är supergammal direkt). Men efter att ha börjat med två Soular och senast en Cee'd GT+ ville jag ha en lite högre bil. Och med Cee'den så har jag kört av mig lite nu så ☺
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

6
Tackar för svar, uppskattas. En tråd jag får kolla in sedan när det blir byte om 12-18 månader.
Det optimala för mig är det när en laddhybrid kommer med 8-10 mils räckvidd.
Undrar ju om det är någon överenskommelse mellan tillverkarna att en pluginhybrid inte ska gå mer än 5-6 mil/laddning....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Varför köper man en Niro (laddhybriden)?

7
Ronnie skrev:Undrar ju om det är någon överenskommelse mellan tillverkarna att en pluginhybrid inte ska gå mer än 5-6 mil/laddning....
Jag tror det är ett ganska vanligt pendlingsavstånd. Ju mer man vill ha desto mer plats går det åt för batteri och i och med att det inte är en ren elbil så skall det rymmas en bränsletank och en förbränningsmotor i bilen också. 5-6 mil är förmodligen en kompromiss som passar genomsnittspendlaren. För min del hade det varit ganska optimalt faktiskt men nu har jag redan beställt den vanliga hybriden så det får bli den i några år nu sen får vi se.
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Niro"