Annons

Plug-in-versionen visad

1
Ja, nu har de visat upp nästa version av Niro på motormässan i Genève. Inga direkta överraskningar kanske, men "omkring 55 kilometer" på ren eldrift låter ju väldigt bra, men kanske lika verklighetstroget som 3,8 liter/100km för hybrid-Niro ;-)

Jag blir i alla fall väldigt sugen, men det blir nog inte sån bra affär att byta med min tre månader gamla Niro. Avvaktar nog tills rena el-versionen kommer nästa år i så fall.

Vad säger ni, vill ni ha en?

http://www.kia.com/se/content_attkopa/t ... bile=false
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Plug-in-versionen visad

2
Troligen stämmer 55 KM lika mycket som 3,8L/100KM för vanliga Niro.
Men vart hamnar prislappen?
Kollade på vanliga Optima som kostar från: 282.900 kr, (kampanj nu från: 254.900 kr). Plug-In från: 394.900 kr.
(Soul vanlig från: 169.000 kr, Elversionen från: 369.000 kr.)

Vet inte om det är värt pengarna för en vanlig medelbilist att köpa en Plug-In.

Är det stor skillnad på batteriet i en Plug-In-Niro mot en vanlig Niro?
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Plug-in-versionen visad

3
När en Renault elbil, med supermiljöbilsbidraget landar under 200 000kr så känns Kias priser väldigt höga, ung. som när förra omgången (fram till 2012) av Opel Ampera-e presenterades för 470 000kr
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Plug-in-versionen visad

4
Ronnie skrev:När en Renault elbil, med supermiljöbilsbidraget landar under 200 000kr så känns Kias priser väldigt höga, ung. som när förra omgången (fram till 2012) av Opel Ampera-e presenterades för 470 000kr
Men då tillkommer hyra för batteriet också va?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Plug-in-versionen visad

5
para skrev:
Ronnie skrev:När en Renault elbil, med supermiljöbilsbidraget landar under 200 000kr så känns Kias priser väldigt höga, ung. som när förra omgången (fram till 2012) av Opel Ampera-e presenterades för 470 000kr
Men då tillkommer hyra för batteriet också va?
Än så länge, ja. Blir väl ca. 7000kr/år. Så har man bilen i 5 år kan man ju räkna upp priset motsvarande, så 235000kr är "billigt" det med.
Fördelen med leaing, jämfört med friköpta batterier, är att ju äldre en friköpt blir, desto svårare blir den att sälja, för ett batteribyte vill man nog inte bekosta. På Renault så lär inte andrahandsvärdet sjunka p.g.a. batteriålder iaf.

Tycker det är en ganska vettig lösning, om inte grundebilen är väldigt dyr...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Plug-in-versionen visad

6
Ja, prislappen blir ju intressant att se. Men jag tror att det finns en chans att skillnaden inte blir lika stor som på Optima och Soul, då Niro är byggd på en helt ny plattform som redan är förberedd för laddhybrid och el. På videon som ligger uppe från mässan får vi se bilen strippad, och utan att titta i detalj så verkar det som att skillnaden är att batteriet tar mer plats bakom baksätet, så det kan ju vara så att bagageutrymmet blir lite mindre än på hybrid-versionen.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Plug-in-versionen visad

7
Indigo skrev:Ja, prislappen blir ju intressant att se. Men jag tror att det finns en chans att skillnaden inte blir lika stor som på Optima och Soul, då Niro är byggd på en helt ny plattform som redan är förberedd för laddhybrid och el. På videon som ligger uppe från mässan får vi se bilen strippad, och utan att titta i detalj så verkar det som att skillnaden är att batteriet tar mer plats bakom baksätet, så det kan ju vara så att bagageutrymmet blir lite mindre än på hybrid-versionen.
Bagaget blir 100-150 liter mindre än hybriden.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Plug-in-versionen visad

8
MagnusLindgren skrev:
Indigo skrev:Ja, prislappen blir ju intressant att se. Men jag tror att det finns en chans att skillnaden inte blir lika stor som på Optima och Soul, då Niro är byggd på en helt ny plattform som redan är förberedd för laddhybrid och el. På videon som ligger uppe från mässan får vi se bilen strippad, och utan att titta i detalj så verkar det som att skillnaden är att batteriet tar mer plats bakom baksätet, så det kan ju vara så att bagageutrymmet blir lite mindre än på hybrid-versionen.
Bagaget blir 100-150 liter mindre än hybriden.
Okej! Var har du hittat den informationen?
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Plug-in-versionen visad

9
Indigo skrev:
MagnusLindgren skrev:
Indigo skrev:Ja, prislappen blir ju intressant att se. Men jag tror att det finns en chans att skillnaden inte blir lika stor som på Optima och Soul, då Niro är byggd på en helt ny plattform som redan är förberedd för laddhybrid och el. På videon som ligger uppe från mässan får vi se bilen strippad, och utan att titta i detalj så verkar det som att skillnaden är att batteriet tar mer plats bakom baksätet, så det kan ju vara så att bagageutrymmet blir lite mindre än på hybrid-versionen.
Bagaget blir 100-150 liter mindre än hybriden.
Okej! Var har du hittat den informationen?
Har inte den infon just nu, men har för mig det va någon pressrelease som Kia eller någon motortidning hade publicerat. Får leta när jag är hemma.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Plug-in-versionen visad

10
MagnusLindgren skrev:
Indigo skrev:
MagnusLindgren skrev: Bagaget blir 100-150 liter mindre än hybriden.
Okej! Var har du hittat den informationen?
Har inte den infon just nu, men har för mig det va någon pressrelease som Kia eller någon motortidning hade publicerat. Får leta när jag är hemma.
Okej, ingen brådska, blev lite nyfiken bara :)
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Skriv svar

Återgå till "Niro"