Annons

Göra service tidigare än rekommenderat?

1
Vad jag förstår så är KIA (numera) hård med att man skall göra service mer eller mindre exakt på "rätt" mätarställning och att inga överdrag godkänds för att 7-årsgarantin skall gälla.

Men vad gäller om man vill göra servicen några hundra mil tidigare än så, för att inte mitt i t ex en semesterresa passera servicens mätarställning?

Vore ju praktiskt att kunna avverka servicen även om inte "rätt" mätarställning än uppnåtts i det läget.........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Göra service tidigare än rekommenderat?

3
För att ta ett konkret exempel:

Säg att min bil har gått 1200 mil och jag skall genomföra en längre semesterresa och gör därför redan nu den första servicen. Kommer hem när bilen gått 1700 mil.
Nästa service vid 2700 mil?

Antar att de uppgifter om när nästa service (vad gäller tid och körsträcka) skall göras nollställs vid service?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Göra service tidigare än rekommenderat?

4
Om din bil har gått 1200 mil vid service och du har intervall på 1500 mil / 1 år blir alltså nästa service (precis som du säger) vid 2700 mil eller ett år från nu.
Ja, servicedatan nollställs vid service, helt rätt.
Det går utmärkt att serva innan, men som sagt så blir servicen tidigarelagd jämfört med rekommenderat intervall.
Men det är ju en klar fördel att ligga på "rätt" sida om intervallerna, speciellt med dagens noll-tolerans mot överskridning...
Skriv svar

Återgå till "Niro"