Annons
Annons

Re: Drabbats av urladdat batteri på Niron?

4
Det har drabbat ett antal ägare i Tyskland (och tydligen tidigare funnits även på Ceed) och spekulationerna just nu pekar ut bakluckans (bristande) stängning som orsak).
Min uppgift kommer från en återförsäljare i syd-Tyskland, som just nu svävar på målet...... som sagt - ta det med en nypa salt!
Jag rapporterar vidare om något nytt i frågan kommer!

Vag gäller varningen för att lyssna på radio etc utan tändningen påslagen, så laddas 12V-batteriet (som ju driver all multimedia mm) av hybridbatteriet då.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Drabbats av urladdat batteri på Niron?

7
Det verkar nu vara klarlagt att det är bränslepumpen (som Ingvar skriver om tidigare i denna tråd) som spökar på de bilar som drabbats av tomt batteri.
KIA byter ett relä på de bilar "som är berörda", men mer klargörande info om vilka bilar det gäller lämnas inte ut.

Tidigare har det spekulerats om att bakluckan inte var riktigt stängd på drabbade bilar, men det problemet verkar inte bekräftat.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Drabbats av urladdat batteri på Niron?

9
hema skrev: Bakluckan finns det ju en varning för om den är öppen, men den kanske inte fungerar som den ska?!?
I det mycket aktiva tyska forum jag brukar följa, har detta problem diskuterats och några användare där är drabbade.
Bakluckan har varit uppe på tapeten, men skulle det vara den, så är det ju märkligt eftersom det dels varnas på displayen (som du säger) och dels släcks ju innerbelysningen efter ett tag - det har jag själv ofta märkt, om jag lämnar den öppen av någon anledning i garaget.

En av deltagarna i detta tyska forum är ÅF och meddelade att KIA lokaliserat felet till just bränslepumpen, men hade på direkt fråga ingen uppgift från tyska KIA om vare sig antalet drabbade eller vilka bilar som det gällde.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"