Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

21
Fått min uppdatering nu.
Det lilla jag hunnit köra nu så märkte jag direkt att det blev bättre respons vid gaspådrag i ECO-läget.
(Kört ca 200Km sedan uppdateringen,var ledig igår så jag kunde testa lite).
Verkar även dra mindre soppa. Låg runt 5.3-5.5L/10Km innan, men nu runt 4.8-4.9L/10Km, blandad körning, med någon övervikt till landsväg/motroväg.
Går som någon skrev tidigare mer på eldrift nu.
När sommarsulorna kommer på om ett par veckor så hoppas jag att förbrukningen sjuker till vad som den sas att den skulle dra.
Blir nöjd om jag kommer ner till runt 4.2L/10 KM.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

23
hema skrev:Fått min uppdatering nu.
Det lilla jag hunnit köra nu så märkte jag direkt att det blev bättre respons vid gaspådrag i ECO-läget.
(Kört ca 200Km sedan uppdateringen,var ledig igår så jag kunde testa lite).
Verkar även dra mindre soppa. Låg runt 5.3-5.5L/10Km innan, men nu runt 4.8-4.9L/10Km, blandad körning, med någon övervikt till landsväg/motorväg.
Går som någon skrev tidigare mer på eldrift nu.
När sommarsulorna kommer på om ett par veckor så hoppas jag att förbrukningen sjunker till vad som den sas att den skulle dra.
Blir nöjd om jag kommer ner till runt 4.2L/10 KM.
Härligt!

Jag får min uppdatering imorgon klockan 14. Ligger också runt 0,55 just nu. Tycker det är lite för mycket även om man kör med dubbdäck och aluminiumfälgar utan de speciella navkapslarna som sitter på original/sommardäcks-fälgarna.
Hur långt ner på skalan tömmer din bil batteriet vid batteridrift?
Kia Niro 2017 1,6 Hybrid DCT6, Cerulean blue, pluspaket 1

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

24
hema skrev: Hur långt ner på skalan tömmer din bil batteriet vid batteridrift?
På min pendlar den +/- 2 till 3 pinnar runt mittläget, vilket verkar vettigt eftersom LiJon batterier skall laddas inom segmentet 40-70% för att få längsta livslängd.
De ska inte laddas fullt, men heller inte dras ur helt.
Samma gäller för övrigt även mobiler.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

25
Jag hämtade ut min Niro igår och min åf hittade ingen uppdatering. Så jag åkte till min auktoriserade verkstad efter jobbet idag och kollade med dom. Och mycket riktigt så fanns det en ECU uppdatering. Dock rekommenderades inte den till min Niro. Den uppdateringen är endast till för bilar som har haft hackig körning ( dom tidiga skeppningarna) och kunde ev medföra problem för nyare bilar där hacket har tagits bort på fabrik. Uppdateringen går inte heller att "nerdatera" när man väl gjort den.
Så min verkstad tyckte det va konstigt att ni med med "nyare" bilar har fått uppgradera.

Nu vet jag ju inte hur mycket av detta som är sant men det va det jag blev tillsagd iaf. Och mekanikern rekommendera inte mig att uppgradera förens Kia släpper officiella uppdateringar. ( Detta kan ni själva hålla koll på hos Kia Hotline med chassinumret)

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

26
DmA skrev: Nu vet jag ju inte hur mycket av detta som är sant men det va det jag blev tillsagd iaf. Och mekanikern rekommendera inte mig att uppgradera förens Kia släpper officiella uppdateringar. ( Detta kan ni själva hålla koll på hos Kia Hotline med chassinumret)
Stämmer!
Så här ser det ut på min, som tillverkades 28 maj 2016 och ECU-uppdaterades som synes den 22 feb 2017.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

28
Nu är min uppdaterad också! Vet inte om jag märkte så mycket skillnad på gasresponsen, men det märktes helt klart på förbrukningen och den körde mer på el på vägen hem. Känns ju riktigt bra, förbrukningen har ju varit lite av en besvikelse innan.

Frågan är ju bara om min ÅF hade hört av sig om inte jag hade gjort det. Troligtvis inte, och då hade jag varit missnöjd med förbrukningen i en väldans massa fler mil, tills det är dags för första service.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

29
Indigo skrev: Frågan är ju bara om min ÅF hade hört av sig om inte jag hade gjort det. Troligtvis inte, och då hade jag varit missnöjd med förbrukningen i en väldans massa fler mil, tills det är dags för första service.
Det gäller att vara på bettet! Som vi är.... ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

30
Dalmore skrev:
Härligt!

Jag får min uppdatering imorgon klockan 14. Ligger också runt 0,55 just nu. Tycker det är lite för mycket även om man kör med dubbdäck och aluminiumfälgar utan de speciella navkapslarna som sitter på original/sommardäcks-fälgarna.
Hur långt ner på skalan tömmer din bil batteriet vid batteridrift?
Den går ner till 1-2 streck från halv, och nu ikväll laddade den upp till 2 streck från fullt.
Åkte på 4.7L/10KM från jobbet och hem, igår var det 4.9, har ca 15 Km resa mellan jobb och hem.
Detta är enl. mätaren när jag stänger av bilen (och den verkar vara rätt så sanningsenlig), på displayen visade den 5.5 vid start och när jag var hemma 5.2.
Fast en sak jag reflekterat över nu är, att när elen hoppar i så känns det mer än förut, precis som en gammal Volvo 240 med overdrive...
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"