Annons

Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

1
Jag har idag fått uppdateringen av motorstyrningen på min Niro gjord.

Tur att jag visste vad jag pratade om, för kunskapen om uppdateringen var lika med noll.... trots att det är en "kampanj".
Känns lite konstigt att jag som kund skall behöva tala om för verkstaden vad som skall åtgärdas!

Mekanikern tänkte börja med att provköra bilen, efter att han läst om de uppgifter med körproblemen som jag lämnat till "kundmottagaren". Mitt svar på det var "behövs inte - kolla så ser du att det finns en kampanj....." Så blev det!

Hur som helst - efter uppdateringen (som gjordes via diagnosuttaget och tog en dryg halvtimme) var det som att köra en ny bil:

* mjukare växlingar speciellt mellan EV och bensinmotorn

* EV går in oftare och med längre körsträckor på el

* Bilen verkar växla upp till högre växel tidigare och oftare än förut

* Gasresponsen är nu bättre (i mitt tycke) och närmar sig det som sportläget ger - aningen vassare med andra ord, vilket är bra.
Tidigare trampade man ju nästan sönder golvet under gaspedalen och riskerade att vrida knät ut led, om man skulle hålla hastigheten i en uppförsbacke och inte ville koppla in sportläget .....

Det var även meningen att Apple CarPlay skulle installeras idag men mekanikern visste på förhand inte ett dugg om att detta skulle göras heller. Inte någon förtroendegivande logistik där inte! Mekanikerna gör ett bra jobb, men ges inte tillfälle till god förberedelse, utan kastas in i nya uppgifter p g a bristande rutiner.

Det visade sig att manualen till ACP först skulle laddas ner, vilket han gjorde och skrev ut - en ansenlig bunt papper.

Nästa steg var att ladda ned själva installationen, vilket tog 2 timmar (med fiberlina) och under tiden gick jag ut på långlunch...... därefter skulle filen överföras till SD-kortet och efter att den kopieringen hade pågått i 1,5 timme bad jag om en ny tid till veckan och for hem.......

Kommer att rapportera om ACP när jag fått det installerad!
Senast redigerad av kiagubbe den 22 feb 2017, 19:45, redigerad totalt 5 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

2
Den uppdateringen vill jag också ha. Tänker att jag skickar ett mail till min ÅF, finns det någon sida eller någonting som jag kan referera till om den här kampanjen? Jag misstänker att de har noll koll där också.

Är det någon hårdvara som byts eller är det bara en mjukvaru-uppdatering, det här med ECU?

Då ber jag dem ladda ner ACP-uppdateringen innan jag kommer in med bilen, så borde det väl gå snabbare.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

3
Nja.... jag har ju fiskat fram infon kring ECU-uppdateringen från olika håll - bl a UK- och DE-fora........ Så fort min mek kopplade upp sig till diagnosen, dök den mycket riktigt upp, så det var ingen diskussion. Enbart en mjukvaruuppdatering.
Jag har tidigare nämnt om denna uppdatering här: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=131&t=4356

Kan egentligen inte vara något snillejobb för verkstaden att ta reda på vilka uppdateringar som finns tillgängliga - speciellt när det är "kampanj" och skall göras utan kostnad.
I min perfekta drömvärld skulle kundmottagaren direkt kunna ge oss den information, när han/hon knappar in regnumret i sin dator när vi ringer eller knallar in, men så är det definitivt inte....

Jag köpte min Niro efter omfattande nätkontakter över hela landet och mellan skål och vägg skulle flera av dessa kunna säga ett och annat om hur KIA hanterar saker och ting.....
Saker som verkar bundna till Sverige-KIA och som inte alls finns i UK eller DE! Mycket mer öppenhet där - det finns ägare i UK som t o m har fått svar på mail till generalagenten - bara det!

Be dom absolut att inte bara ladda ned, utan också överföra filen till SD innan du kommer - om du inte vill dela mina erfarenheter av KIAs logistiska verkstadsrutiner och ta långlunch ;-)

Sen får man väl hoppas att de sparar den nedladdade filen till kommande Niro-uppdateringar.....
Senast redigerad av kiagubbe den 22 feb 2017, 19:47, redigerad totalt 4 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"