Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

31
DmA skrev:Jag hämtade ut min Niro igår och min åf hittade ingen uppdatering. Så jag åkte till min auktoriserade verkstad efter jobbet idag och kollade med dom. Och mycket riktigt så fanns det en ECU uppdatering. Dock rekommenderades inte den till min Niro. Den uppdateringen är endast till för bilar som har haft hackig körning ( dom tidiga skeppningarna) och kunde ev medföra problem för nyare bilar där hacket har tagits bort på fabrik. Uppdateringen går inte heller att "nerdatera" när man väl gjort den.
Så min verkstad tyckte det va konstigt att ni med med "nyare" bilar har fått uppgradera.

Nu vet jag ju inte hur mycket av detta som är sant men det va det jag blev tillsagd iaf. Och mekanikern rekommendera inte mig att uppgradera förens Kia släpper officiella uppdateringar. ( Detta kan ni själva hålla koll på hos Kia Hotline med chassinumret)

Var på Kia Hotline hittar man uppdateringar för bilen? Sökte och hittade bilen via VIN, men sedan visas bara specifikationen för bilen. Jag har fått Apple CarPlay uppdateringen. Skall det vara under warranty?

Jag bad återförsäljaren att kontrollera ECU uppdatering men vet ej om den är installerad. Batteriet går ner en stav under mitten samt upp till 5 över mitten. Bilen drar ca 0,55 L/mil och är tillverkad i slutet av november. Tycker det är stor skillnad mellan sport och eco.
Annons

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

32
Under specifikationen finns två avdelningar: Warranty History (vad som är gjort på din bil) och Distributor TSB (lista på alla åtgärder, både gjorda och inte gjorda)
Finns inget av denna info, får man väl tolka det som att inget har gjorts eller behöver göras på din bil......
Apple CarPlay installationen (inkl nya kartor) har aldrig dykt upp här på min Niro.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

34
kiagubbe skrev:Under specifikationen finns två avdelningar: Warranty History (vad som är gjort på din bil) och Distributor TSB (lista på alla åtgärder, både gjorda och inte gjorda)
Finns inget av denna info, får man väl tolka det som att inget har gjorts eller behöver göras på din bil......
Apple CarPlay installationen (inkl nya kartor) har aldrig dykt upp här på min Niro.
+1

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

36
Någon tycker det är stor skillnad mellan Sportläge och vanligt läge, tycker det är en Djävla skillnad! På sportläget har jag 140 hk när jag trampar ner till kickdownläget på vanliga driven så har jag 105 sävliga hästar att tillgå.
Ladda batteriet går ganska snabbt på sportläget då motorn har högre varv och därmed laddar mera. Bränsleförbrukningen tycks vara moderat även i lugn körning på Sportläge. Gasar man på stiger den naturligtvis !

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

37
Håller fullständigt med dig PDU61!

Jag har börjat med att lägga i sportläget inför varje kraftigare uppförslöpa, för att väl uppe lägga in vanliga drive-läget.
Samtidigt är det som du säger, att förbrukningen är rimlig även vid måttligt gaspådrag i sportläget! Men mycket roligare att köra......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Uppdatering av ECU (motorstyrningen) på Kia Niro

38
Nu var det iofs skitväder och hård vind idag, men den sträcka som jag kör (40 mil, E45 - E18) där jag brukar ligga på 4.9 med Niron hamnade jag idag på 5.9 efter uppdateringen. Körde ändå med kattunge under gaspedalen för att verkligen se hur snålt det kunde bli. Huga… Snart kört 1000 mil så jag har rätt bra koll på just den sträckan.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Skriv svar

Återgå till "Niro"