Annons

Bränsleförbrukning Niro

1
Hittade en sida med lite specar om Niro, och deras bränsleförbrukning verkar vara lite närmare verkligheten än den hos oss.

Fuel efficiency
4.8 - 5.1 l/100km
och lite längre ner står det följande förbrukning:
City 4.5 l/100km
Highway 4.8 l/100km


Är mellan 0.6-1.3 l/100km mer än vad som angavs här...
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

2
Fuel efficiency
4.8 - 5.1 l/100km


Ställer rätt väl med mina siffror efter knappt 600 mil: 4,89
Niro är f ö den första bil jag haft (och det är många) där färddatorn nästan på decimalen visar rätt förbrukning.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

4
Gävle Uppsala Gävle 1/3 120 km OBS! inte E4 motorvägen utan Gamla E4 över Björklinge Älvkarleby 0,4 per mil. Enligt Upplands Bilforum kommer förbrukningen troligen att sjunka iochmed att det blir varmare ute, ju varmare ju mer arbetar driftbatteriet eftersom batterikapaciteten stiger ju varmare det blir utomhus, även i lite kyla som +5-0 grader sjunker kapaciteten, sjunker mycket under -10 grader..som alla batterier.

Re: Bränsleförbrukning Niro

5
Vad blev det för förbrukning i praktiken ?
Väntar på en ny Eniro Hybrid 2020 och i kalkylen räknat med 0,6 lit/mil men tror efter att ha analyserat fakta om hybridbilar på webben att den lätt går att köra på 0,55 i snitt med det mesta landsväg och man är lätt på gasen på vägen . Eftersom batteriet mest laddas av bensinmotorn på landsväg drar man nytta av elmotorn i uppförsbackar där förbrukningen ofta fördubblas i lit/mil utan hybridhjälp
Finns ingen anledning att använda batterikraft för snabba accelerationer Bara hålla jämn fart ! En hybrid på landsväg ska man köra som med en gammal diesel från förra århundradet utan turbo Det gäller att hålla farten kan inte nog poängteras! Min hemsida mycket om elbilar o Volvo kan man hitta och en och annan rolig historia https://wp.me/p1IAXy-7Ll

Re: Bränsleförbrukning Niro

6
Siffrorna stämmer rätt bra med min erfarenhet. 0,45 vid landsvägskörning och 0,55 vid motorvägskörning. Mitt medeltal, som givetvis beror på förhållandet mellan korta och långa körningar och hur mycket värme man vill ha i kupén hamnar på 0,1. Alla siffror liter/mil.
Skriv svar

Återgå till "Niro"