Annons

Däcktrycksvarnare niro

1
Efter att ha ägt min nya niro nästan en vecka
Så tändes däcktrycksvarnare precis när jag hade lärt in bilen i garaget.

Är det däcktryck den varnar för?

Oerfaren på bilar och däcktryck så vet jag i alla fall att det ska vara likadant tryck på alla däck, men kan temperaturen påverka trycket?

Eller att den stått i kallt väder?
Kollade lite i boken men fann inget svar direkt.

Är det så enkelt som att åka till en mack och pumpa i lite luft i däcken?
Annons

Re: Däcktrycksvarnare niro

2
Den varnar för både lufttryck och TPMS-sensorer.
Eftersom bilen är ny så bör nog lufttrycket vara OK, men om det är vintersulor på nu så kanske det är fel sensorer i hjulen.

När jag bytt hjul, så brukar det ta ett par km så slocknar lampan (om den hunnit tändas).
Om jag inte missminner mig helt, så ska man köra över 25 km/h och under 100 km/h i ca 10 min. så ska sensorerna lära in sig (om det är rätt sensorer, ska vara VDO/Continental).
Niro är självlärande.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Däcktrycksvarnare niro

4
hema skrev:Eftersom bilen är ny så bör nog lufttrycket vara OK, men om det är vintersulor på nu så kanske det är fel sensorer i hjulen.
Om det inte finns några sensorer eller sådana som inte är kompatibla med KIAs system visas ingenting i displayen.
Mina vintersulor hade sensorer som inte var kompatibla, så säljaren fick byta ut dom. Jag hade tagit med däcksensorer i köpeavtalet.

Enligt säljaren var det långt i från alla som köpte vinterhjul med sensorer. De är ju rätt dyra, så det är förståeligt att de gärna avstår att montera dem om de slipper.

Temperaturen påverkar däcktrycket - om du blåser in rätt lufttryck med bilen i ett varmt garage och kör ut i - 25 sjunker trycket och då kan varningar komma. Har varit med om det många gånger på min BMW som varnade för punktering, men jag bor i Jämtland där extremerna kan vara häftiga.
När man kört ett tag blir däcken varma = högre däcktryck........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Däcktrycksvarnare niro

9
Ny Niro-ägare sedan 10 dagar.
Såg att det skrivits lite om Tpms i andra trådar också men jag plockar upp den här. Ungefär varannan gång när jag startar kommer ett varningsmeddelande upp i info-fönstret mellan varvtal- och hastighetsmätaren där det står något i stil med "systemet för däcktrycksövervakning ur funktion". Dvs den varnar inte för lågt tryck. Efter ca 5 sekunder försvinner varningstexter och indikatorn uppe till vänster slocknar. När jag tittar på däcktrycken i informationsmenyn visar de 2,4 bar i början av körningen och 2,5 efter någon timmes körning. Jag tolkar det som att trycket är bra och att sensorerna och systemet fungerar men att det är någon kommunikationsgrej som tar en stund på sig att komma igång. Någon som har något liknande?

På bilen som jag provkörde hos handlaren lös Tpms-indikatorn (den uppe till vänster) konstant och när bilen startades kom det upp ett meddelande typ "kontrollera däcktryck". Försäljaren sa att det var en sensor i ett av däcken som behövde kalibreras.

Hur som helst, jag hoppas att felmeddelandet slutar dyka upp efter uppdateringen av bilen. Någon som uppdaterat? Min säljare hävdar att deras verkstad inte kan komma åt någon uppdatering med Apple CarPlay än, kan det stämma?
Skriv svar

Återgå till "Niro"