Annons
Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

43
Hurtche skrev:Ca 20 mil körda idag. Temperaturen gjorde sitt på förbrukningen enormt. 0.42l och väldigt blandad representativ körning :)

https://goo.gl/photos/DCqfy37asfXT7Bka7

Ps. Jag återkommer när tanken är tom med snittförbrukning. Måste även tillägga att jag även gjort egna mätningar och färddatorn på Kia Niro är väldigt korrekt.
Jag såg att du rullat över 3.000 mil, och då bör du väl ha gjort 2 st. service.
Kommer du ihåg vad du fick ge för den 1:a resp. den 2:a ?
Min börjar närma sig 1500 mil så det kan vara kul och se vad det kostar i landet.

Bra förbrukning. Jag ligger på något liknande. Har sommardäck på nu.
Blev en tripp på ca 60 mil idag och den låg på 0.42L på dagen och 0.43/0.44L på kvällen, så det märks att den går billigare vid varmare temp.
Ska tanka upp efter trippen i morgon för att få ett rätt värde.

" Så vi kanske alla har köp oss en sommarbil... ;) " och får kör en gammal Golf på vintern :).
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

45
hema skrev:
Hurtche skrev:Ca 20 mil körda idag. Temperaturen gjorde sitt på förbrukningen enormt. 0.42l och väldigt blandad representativ körning :)

https://goo.gl/photos/DCqfy37asfXT7Bka7

Ps. Jag återkommer när tanken är tom med snittförbrukning. Måste även tillägga att jag även gjort egna mätningar och färddatorn på Kia Niro är väldigt korrekt.
Jag såg att du rullat över 3.000 mil, och då bör du väl ha gjort 2 st. service.
Kommer du ihåg vad du fick ge för den 1:a resp. den 2:a ?
Min börjar närma sig 1500 mil så det kan vara kul och se vad det kostar i landet.

Bra förbrukning. Jag ligger på något liknande. Har sommardäck på nu.
Blev en tripp på ca 60 mil idag och den låg på 0.42L på dagen och 0.43/0.44L på kvällen, så det märks att den går billigare vid varmare temp.
Ska tanka upp efter trippen i morgon för att få ett rätt värde.

" Så vi kanske alla har köp oss en sommarbil... ;) " och får kör en gammal Golf på vintern :).
Jag det är extrem skillnad. Känns verkligen som att batteriet mår så mycket bättre nu och hybridsystemet jobbar optimalt nu.

Ca: 5100kr för 3000mil service.
Första fick jag gratis då det var lite problem vid leverans.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

46
Hurtche skrev: Ca: 5100kr för 3000mil service.
Första fick jag gratis då det var lite problem vid leverans.
Ok, men det var lite dyrt för 3000 mila service.
Min ÅF ska ha ca 1700:- för den 1:a, och drygt 3000:- för den 2:a.
"Så du kanske ändå fick pröjsa för båda, med tanken på priset... "
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

47
hema skrev:
Hurtche skrev: Ca: 5100kr för 3000mil service.
Första fick jag gratis då det var lite problem vid leverans.
Ok, men det var lite dyrt för 3000 mila service.
Min ÅF ska ha ca 1700:- för den 1:a, och drygt 3000:- för den 2:a.
"Så du kanske ändå fick pröjsa för båda, med tanken på priset... "

Ja det var väldigt bra pris. Kommer kolla runt lite inför nästa service då dom har prisgaranti.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

49
Bränsleförbrukningen är som Vi Bilägare konstaterar Mycket högre i verkligheten än i teorin!
Efter att sommarhjulen (michelin 16 tum) lagts på steg förbrukningen och bilen går mindre på el. ligger nu i stadstrafik på 0,5-0,6
per mil, landsväg Gävle Sundsvall 220 km drog den 0,52 och då följdes trafikrytmen utan några ovationer som omkörning på Sportläget,
omkörning i normalläget kan man nästan glömma om det inte är nedförsbacke. Driftbatterit laddas enbart till 3/4 delar innan den går över på el i stadstrafik
på landsväg är det ovanligt att den går på el enbart. Dessutom går det på el enbart till batterispänningen sjunkit ner till 45-50% sedan bensin igen, ca. 75% av batterikapaciteten utnyttjas inte
Även komforten försämrades när odubbade Nokia däcken togs av, bullret blev betydligt högre!
Är Grymt Besviken! ☠️

Återgå till "Niro"