Annons
Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

12
Indigo skrev:
Hurtche skrev:Sommardäcken har ju även nav som ska minska motståndet så jag är väldigt hoppfull :)
Det har jag missat! Alltså på standardhjulen som följer med, eller är det någonting som du har beställt?
Ska vara original på sommardäck om man inte beställer större fälgar. Om jag inte minns fel även ett krav för att niron ska hålla gränsvärden på koldioxidutsläppen och därmed vara skattebefriad när den blev typbesiktad.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

13
Hurtche skrev:
Indigo skrev:
Hurtche skrev:Sommardäcken har ju även nav som ska minska motståndet så jag är väldigt hoppfull :)
Det har jag missat! Alltså på standardhjulen som följer med, eller är det någonting som du har beställt?
Ska vara original på sommardäck om man inte beställer större fälgar. Om jag inte minns fel även ett krav för att niron ska hålla gränsvärden på koldioxidutsläppen och därmed vara skattebefriad när den blev typbesiktad.
Om man går upp till 18-tums hjul så ökar den specade bränsleförbrukningen till 4,4L/10Km och då, precis som du skriver, försvinner skatterabatten.
Såg att Hyundai´s syskonbil (IQNIQE eller vad den heter), den har bara 15tums hjul och då en förbrukning på 3,4L/10Km...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

15
Westman skrev:Är det inte taxameter och dylikt som äter upp batteriet då?

Svårt att veta. taxametern är av minsta modell och går i viloläge när man inte kör. har själv haft den teorin med. Taxametermontörerna hade aldrig hört att det någonsin hade hänt tidigare att en taxameter skulle dra ur ett batteri. Men men såklart dom säger så oxå även om..

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

16
Från "säker källa" har jag fått rådet, att man alltid skall ha tändningen påslagen, om man t ex sitter i bilen med motorn avstängd och använder 12V-förbrukare (lyse, radio, värme etc), för då laddar högvoltsbatteriet 12-Voltaren ända tills Li-Jonbatteriet dragits ur till en stapel under häften - då startar bensinmotorn!

Det dyker för övrigt upp en varning om stillastående 12V-användning på displayen.

Om 12V-batteriet laddas ur vid parkering o dyl är det förmodligen något som "tjyvdrar". Flera sådana fall har rapporterats från Tyskland också.
Kan kanske det bli föremål för firmwareuppdatering.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

17
Kom på en till grej. Jag tvättar bilen väldigt ofta. Högtryckstvätt, gör det själv tvätt och även en del maskintvätt med borstar. Det sistnämnda har repat lacken något fruktansvärt. Ångrar att jag snålade ut och skippade lackskydd. Tidigare bil som är en Skoda är inte i närheten av lika skadad i lacken trots att den är nästan tre år äldre.

Läst tidigare trådar om just asiatiska bilar och deras lack. Verkar stämma på Niron med. Min far har haft flertalet Toyota och intygar samma sak.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

18
Hurtche skrev:
Westman skrev:Är det inte taxameter och dylikt som äter upp batteriet då?

Svårt att veta. taxametern är av minsta modell och går i viloläge när man inte kör. har själv haft den teorin med. Taxametermontörerna hade aldrig hört att det någonsin hade hänt tidigare att en taxameter skulle dra ur ett batteri. Men men såklart dom säger så oxå även om..
Mja...jag vet ju bara själv då man haft dåligt batteri och lite körning en dag så gnager det ordentligt på batteriet, och har många gånger krävt starthjälp för att få liv i bilen.
Så har man ett ganska litet batteri, kör mycket på eldrift, har mycket andra 12v förbrukare så hjälper den garanterat till...
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

19
Westman skrev:
Hurtche skrev:
Westman skrev:Är det inte taxameter och dylikt som äter upp batteriet då?

Svårt att veta. taxametern är av minsta modell och går i viloläge när man inte kör. har själv haft den teorin med. Taxametermontörerna hade aldrig hört att det någonsin hade hänt tidigare att en taxameter skulle dra ur ett batteri. Men men såklart dom säger så oxå även om..
Mja...jag vet ju bara själv då man haft dåligt batteri och lite körning en dag så gnager det ordentligt på batteriet, och har många gånger krävt starthjälp för att få liv i bilen.
Så har man ett ganska litet batteri, kör mycket på eldrift, har mycket andra 12v förbrukare så hjälper den garanterat till...

Kör du taxi? Isf vilken bil har du?

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

20
Hurtche skrev: Kör du taxi? Isf vilken bil har du?
Jo, jag har varit egen i snart 10 år, och körde extra i ett par år innan det.

Jag har för stunden en Sprinter som taxi, har tidigare haft både Transit och Crafter...Körde även ett år med Passaten innan det blev nytt avtal och vi skulle ha hkbussar.
Har väl varit lite lur på en Optima SW om man skulle utökat med en personbil, men det ligger på is.

När jag körde extra var det ihuvudsak Saab 9-5or jag körde.

Hoppas Niron fungerar bra för dig!
För några år sedan skulle "alla" häromkring ha i40, tror vi hade 6-7 st i40 och ett par i30 som gick, idag är det bara en i40 kvar som ordinarie bil, och två som reserv, alla andra har bytt tillbaka till "vanliga" taximärken....om det beror på att bilarna inte håller eller verkstaden vet jag inte.
Den i40n som är kvar blev uttagen i somras...den slet sönder framdäcken och var nervös och konstig i framvagnen, det visade sig att fabriken monterat stötdämparna åt fel håll på något vänster... I vinter gick ett hjullager, väntetiden på ett nytt - 1 månad... Det slutatde med att dom fick plocka ett hjullager från skroten.
Jag hoppas Kia sköter sig bättre än sitt syskonmärke....
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Återgå till "Niro"