Annons

Niro och batteridrift

1
Nu verkar det som eldriften börjar ta för sig mer och mer.
Har aldrig fått upp batterimätaren till mer än 14 av 16 streck, men igår så plupp, 16 pinnar, full (batteri)-tank...och den verkar gå upp mot fullt mycket snabbare än förut.

Vet inte, men detta är min teori som är inte på något sätt belagd med någon vetenskap ;) .
Kan det vara så att när bilen har blivit några månader (i mitt fall drygt 4 månader) och rullat drygt 900 mil, då laddas batteriet upp oftare till fullt för att kunna dra nytta av elmotorn och bränsleförbrukningen blir som utlovat...
Jag fick till svar när jag köpte bilen, att den aldrig skulle ladda fullt för att spara batteriet, så det skulle hålla i 8 år.

Så idag gjorde jag en liten test.
Körde på Sportläget (den verkar ladda snabbare med Sport än Normal) för att ladda upp batteriet till fullt.
La i Normalläget för att den skulle gå över till batteridrift och kollade på trippmätaren för att se hur långt jag kom med enbart batteri.
Det var lugn körning inga kraftiga gaspådrag, utan normal accelaretion, körde på vägar med 30, 50 och 70 km/h med start och stopp och kom 6.3 km på enbart el innan motorn hoppade in och började ladda.
Körde ytterligare ca 1.5 km till innan bilen gick över på el igen och kom ytterligare några km på el innan den gick över till helt bränslemotorn, för laddning, då var batterimätaren på 6 av 16 streck.

Så kommer man drygt 5 km på varje laddning är jag nöjd, och då är det bara att hoppas den laddar upp snabbt... ;)
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"