Annons
Annons

Re: Så vad tycker Ni?

2
Ja, vad ska man säga... ;)

Om vi börjar med förbrukningen så är det lite svårt att få ett riktigt begrepp om den nu när det är vinter.
Bränslemotorn startar ganska ofta för att kunna bibehålla bl.a värme och ström.
Är ju ganska mycket komponeter som används nu under vinterhalvåret, värmefläkt, rattvärme, stolsvärme, defroster och vinterdäck.
Blir nog lättare att få en hum om bränsleförbrukningen till våren när sommarsulorna är på.
Runt 0.5/L har den dragit i snitt sedan jag köpte den i Aug-16 och ca 800 mil, stad, blandad och landsväg ganska jämnt fördelat.

Laddningen sköter sig helt själv, är bara lite förvånad ibland när den är på nästan full och kör på bränslemotorn, och ibland när den är under halv så kör den på eldrift...

Vägljudet blev mycket högt när dubbdäcken åkte på, går ganska tyst med sommarsulorna och framför allt när den går på el.

Hade jag vetat att det var halogen hel/hallvljus så hade jag nog inte köpt den, kom från en bil med xenonljus och det var en grym skillnad.
Trodde i min enfald att det var LED-ljus på den, om man tittar i specarna för Pluspaket 1, så står det Bi-funktionella ljus och LED-ljus fram.
På min förra bil hade jag Bi-Xenonljus, så jag trodde det var något liknande men men LED-ljus.
Påpekade det för Kia att man lätt kunde missta sig, speciellt om man inte är så insatt i billjus. Fick till svar att jag skulle "Vända mig till återföräljaren"... precis som om det är återförsäljarna som gjort hemsidan...

Finns inte heller någon laddplatta för mobiltelefonen som det är reklam för i Kia´s broschyr på nätet. (Verkar vara en del finesser som de gör reklam för och inte finns f.n.).

Bra värme och den kommer snabbt, tack vare att värmeledningen går via katalysatorn och vattnet blir snabbt varmt, men det är väldigt lätt att det blir imma och rutorna är ganska svåra att få helt rena. Någon som har något tips på hur man kan få rutorna rena?

Sitter relativt bra när jag kör, gott om utrymme inne i kupen.
Generöst utrumme när man fäller baksätet, blir inte helt plat golv men det är så lite så det är inget man stör sig på.

Om man inte har reservhjul, så medföljer det en lite formpressad låda som ligger där hjulet skulle ha legat, som man kan ha lite tillbehör och verktyg.

Det var väl mina omdömen om det som kanske skulle vara plus, men är nog lite på minussidan, ännu...
Ska ni köpa en Niro så ta Pluspaket 2, den är också sänkt med 15.000:- just nu och det är det värt att få framför allt Xenonljus, Elinfällbara backspeglar, P-Sensorer både fram och bak (Finns bara bak på Pluspaket 1), sedan är det väl lite annat som medföljer i PP 2.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Så vad tycker Ni?

3
Jag har haft min Niro sedan i mitten av oktober 2016 och har idag kört den ung 400 mil.

Kommer från en lång rad av tyska "premiumbilar", men inser idag att jag lagt ned alldeles för mycket pengar för det tvivelaktiga nöjet.

Det var egentligen Niron som satte igång funderingarna på att byta bil och efter intensiv läsning av tester framför allt från Tyskland, där ägare och testare nagelfar bilarna seriöst och i vanlig tysk ordning även mycket noggrant.

Praktiskt taget alla dessa tester var eniga om att Niro är en mycket prisvärd kärra - på många sätt även "premium".

Sammanfattningsvis är jag så här långt mycket nöjd med bilen - utrustad med Pluspaket 1.

På plussidan:
* Lugna och trygga vägegenskaper även i mina norrländska trakter med kyla och snö på ofta oplogade vägar.
* Bra värme med snabb uppvärmning av motortempen
* Bekväm och kvalitativ inredning utan billig plastkänsla med goda utrymmen och bra komfort både fram och bak.
* DCT-lådan, el- och bensinmotorn jobbar harmoniskt ihop.
* Ekonomisk bränsleförbrukning - 5 l i snitt híttills
* Den bästa multimedialösning jag någonsin haft - alla mina BMW inkluderade. Oroligt väl programmerad, logisk och buggfri.
* Ingen bilskatt och låga försäkringspremier


Minussidan:
* Ytterbelysningen är inte mycket hurra för (säger jag som kom från LED), men blev bättre efter byte till "+130%"- lampor. Jag kör dagtid alltid i parkeringsläge på belysningen och får då fyra DRL-lampor fram och bakljuset påslaget!
* En del vägljud går igenom från bakvagnen - vinterdäcken spelar förstås en roll här.
* Drabbas som flera påpekat av imma ibland, men det är lätt fixat med den logiska inställningspanelen för klimatorn. Autoläget verkar inte vara optimalt programmerat.
* Servicepriserna verkar tilltagna i överkant
* Utrustning som enl broschyrer mm skulle finnas gör det inte.
* "Var vänlig kontakta din återförsäljare" - en löjeväckande formulering som inte gör varumärket någon tjänst - hur bra än KIAs bilar kan vara......!

Nr 2/2017 av svenska Auto Motor Sport testar för övrigt Niro med gott resultat:
"Det här är ingen bil man blir exalterad av att köra, men den fungerar ruskigt fint till vardags."
Så sant.......

Ångrar inte mitt köp och saknar inte mina BMW!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Så vad tycker Ni?

4
Låter tryggt, en bil som funkar i bra norra Sverige borde passa bra i Göteborgstrakten. Service priserna är ett gissel när det gäller Kia. 4 års servicen på min Ceed häromdagen gick på drygt 5800 kr. Men å andra sidan fick jag bägge strålkastarna bytta utan kostnad då ledslingan i den ena började flimra. Pris per strålkastare 6.500 kr sedan tillkommer arbete. Då känns det tryggt med Kias 7 åriga nybilsgaranti.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Så vad tycker Ni?

5
hema skrev:Ska ni köpa en Niro så ta Pluspaket 2, den är också sänkt med 15.000:- just nu och det är det värt att få framför allt Xenonljus, Elinfällbara backspeglar, P-Sensorer både fram och bak (Finns bara bak på Pluspaket 1), sedan är det väl lite annat som medföljer i PP 2.
Nej, Pluspaket 2 är inte sänkt med 15.000 så det kostar 35.000 mer att köpa pluspaket 2 än pluspaket 1. Inte 20.000 mer som jag hade förväntat mig. Jag ville ha pluspaket 2 men då man tappade rabatten på 15.000:- så tyckte jag att det inte blev värt det. Jag kollade detta med två olika återförsäljare och sedan direkt med Kia (som naturligtvis vägrade svara och lät en tredje återförsäljare svara på frågan).

Om det har ändrats och du har andra uppgifter så vill jag gärna veta mer. Källa?
Kia Niro PP2 2017

Re: Så vad tycker Ni?

6
kallt_kaffe skrev:
hema skrev:Ska ni köpa en Niro så ta Pluspaket 2, den är också sänkt med 15.000:- just nu och det är det värt att få framför allt Xenonljus, Elinfällbara backspeglar, P-Sensorer både fram och bak (Finns bara bak på Pluspaket 1), sedan är det väl lite annat som medföljer i PP 2.
Nej, Pluspaket 2 är inte sänkt med 15.000 så det kostar 35.000 mer att köpa pluspaket 2 än pluspaket 1. Inte 20.000 mer som jag hade förväntat mig. Jag ville ha pluspaket 2 men då man tappade rabatten på 15.000:- så tyckte jag att det inte blev värt det. Jag kollade detta med två olika återförsäljare och sedan direkt med Kia (som naturligtvis vägrade svara och lät en tredje återförsäljare svara på frågan).

Om det har ändrats och du har andra uppgifter så vill jag gärna veta mer. Källa?

Jo, det är faktiskt sänkt 15000kr precis som pluspaket 1, men Kia är väldigt väldigt dåliga på sin marknadsföring.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Så vad tycker Ni?

7
Så här är det i deras prislista, som uppdaterades i början av januari, dock så har någon inte varit så duktig att sätta rätt färg på priset så det syns. Annars kan du få kontakta min säljare.

EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Så vad tycker Ni?

8
MagnusLindgren skrev:Så här är det i deras prislista, som uppdaterades i början av januari, dock så har någon inte varit så duktig att sätta rätt färg på priset så det syns. Annars kan du få kontakta min säljare.


Skärmavbild 2017-01-13 kl. 22.50.34.png
Tack, jag kikade nyss på prislistan men insåg inte att de hade "gömt" texten. Mycket intressant. Ska överväga att avbeställa min bil. Det var pluspaket 2 jag ville ha egentligen men skickade det pga att det skulle kosta mig 35000 istället för 20000 som jag hade räknat med.

Det är dock bara i PDF:en daterad 2017-01-04 som priset finns (fast osynligt). På webbsidan som är daterad 2017-01-10 så finns inte det priset ens i HTML-koden.
Kia Niro PP2 2017

Re: Så vad tycker Ni?

10
MagnusLindgren skrev:Om du öppnar "Bygg din Niro Hybrid" så finns det nya priset där.
Ja det var därifrån jag fick mitt pris. Men som ni skriver så är det ett annat pris på prislistesidan.
Kollar man närmare där så står det att basmodellen eller Pluspaket 2 inte lagerförs ???

Verkar lite rörigt, men det kanske är en kommande kampanj som kommit ut för tidigt.
Är det ingen från Kia Motors Sweden som är med i forumet och kan ge lite klarhet???
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"