10
av kiagubbe
Jag vet inte i vilken del av landet du bor, men för mig som jämte, har det varit en självklarhet att installera motorvärmare med tillhörande kupéuttag i alla mina bilar - som alla andra norrlänningar också gör.
Motorvärmaren, för att dels minska slitaget vid kallstarter och få upp den till arbetstemp så snabbt som möjligt och kupévärmaren för mitt eget välbefinnande (har kallgarage).
Nu har ju Niron en finurlig återvinning av avgaserna som gör att motortempen stiger snabb i alla fall och elektriska motorvärmare har rätt låg effekt och är dessutom ofta anliggningsvärmare, så de spelar väl ingen avgörande roll i den bilen.
Moderna oljor smörjer ju bra även vid låga temperaturer, men trots alla dessa fakta har jag alltså både motorvärmare och kupéuttag i min Niro och är nöjd med det.
De hjälper ju i alla fall till att motverka kylans effekt både på bilen och mig...........
Det som mer påverkat bränsleförbrukningen i mitt fall negativt är värmesystemet, stols- och rattvärmare och framför allt "tyngre" väglag med oplogade vägar, då förbrukningen kan ligga på 6 liter.
Välplogade, isiga eller helt snöfria vägar ger knappt 5 liter. Ingen våldsam skillnad egentligen.....
Totalt ligger jag nu på 4,9 efter 650 mil från mitten av oktober 2016 till nu.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA