Annons

Motor- och kupévärmare?

1
Vad säger era återförsäljare om detta? När vi köpte vår bil för några veckor sedan så sades det att det inte var tillgängligt ännu, men jag såg en Niro på Blocket häromdagen som hade det installerat? Någon som vet mer?
Senast redigerad av Indigo den 13 jan 2017, 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Motor- och kupévärmare?

5
Precision skrev:Hej,

Min säljare frågade om jag ville ha Defa eller Calix, valde Defa.
Min säljare frågade aldrig (och inte jag heller) utan de monterade Calix, vilket passade mig som hand i handske eftersom jag hade några kablar till hands efter andra "Calix-bilar" jag haft ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Motor- och kupévärmare?

7
Den mest märkbara skillnaden är anslutningskontakten (och färgen......) på kabeln till bilen som förstås är olika - varje fabrikat har sin egen!

Annars är det oftast ingen skillnad, även om det hänt att de har olika typer av värmare. En kan ha anliggningstypen och den andra värmer kylarvattnet.
För Niro har min Calix anliggningtypen där värmaren stick in ett hål i blocket och värmer indirekt oljan och vid en koll på Defa verkar de ha samma sort.

Effekten brukar ligga runt 3-400W så vi pratar inte om att de orkar visa något utslag på Niros kyltempvisning vid kallstart.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Motor- och kupévärmare?

9
Tragglar dagligen i köer och rödljus i ca 30 minuter till och från jobbet och jag ser på de resorna såklart en tydlig besinåtgång i början av resan när motorn körs för att värma motor och kupé medan den sen i princip bara går på elmotorn. Någon av er med värmare installerad som ser någon skillnad i bensinförbrukning om den förvärmts mot om värmaren inte varit påslagen?
Har tillgång till gratis el i parkeringshusen hemma och på jobbet och funderar på om det lönar sig med en värmare.

Re: Motor- och kupévärmare?

10
Jag vet inte i vilken del av landet du bor, men för mig som jämte, har det varit en självklarhet att installera motorvärmare med tillhörande kupéuttag i alla mina bilar - som alla andra norrlänningar också gör.
Motorvärmaren, för att dels minska slitaget vid kallstarter och få upp den till arbetstemp så snabbt som möjligt och kupévärmaren för mitt eget välbefinnande (har kallgarage).

Nu har ju Niron en finurlig återvinning av avgaserna som gör att motortempen stiger snabb i alla fall och elektriska motorvärmare har rätt låg effekt och är dessutom ofta anliggningsvärmare, så de spelar väl ingen avgörande roll i den bilen.

Moderna oljor smörjer ju bra även vid låga temperaturer, men trots alla dessa fakta har jag alltså både motorvärmare och kupéuttag i min Niro och är nöjd med det.
De hjälper ju i alla fall till att motverka kylans effekt både på bilen och mig...........

Det som mer påverkat bränsleförbrukningen i mitt fall negativt är värmesystemet, stols- och rattvärmare och framför allt "tyngre" väglag med oplogade vägar, då förbrukningen kan ligga på 6 liter.
Välplogade, isiga eller helt snöfria vägar ger knappt 5 liter. Ingen våldsam skillnad egentligen.....

Totalt ligger jag nu på 4,9 efter 650 mil från mitten av oktober 2016 till nu.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"