Annons

Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

1
Häromveckan satte Kia Niro ett Världsrekord (Guiness World Record) som den mest bränslesnåla hybridbilen att köra från Los Angeles till New York! Snittförbrukningen låg på 0,307 liter/mil och det åtgick därmed strax över fyra bensintankar för att klara den långa resan på nästan 600 mil (ungefär som att åka genom Sverige från söder till norr tre gånger, bilvägen förstås).

Mer info på Kia's hemsida: http://press.kia.com/eu/press/awards/16 ... %20record/
Annons

Re: Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

2
Förmodar att den var helt utan inredning och inga stolar förutom förarstolen, Att kliman och stereo var bortkopllade och att de enbart körde dagtid med ljusen släkta.

Jag har ju gärna fel och att de körde en helt standard Niro. Då med alla funktioner och full inredning... :)

Tillägg:

Kanske att jag hade fel:

The US-specification Niro EX was driven by Wayne Gerdes of Carlsbad, California, and co-driver Robert Winger of Williamsburg, Virginia, 3,715.4 miles (5,979 kilometres) from Los Angeles City Hall to New York City Hall using only 48.5 gallons (183.6 litres) or 4.1 tanks of gasoline. The vehicle was not altered in any way for the attempt.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

3
JJag vill inte på något vis förminska bedriften, 0,307 liter/mil är ju inte fy skam, men att slå på stora trumman för att ha satt världsrekord när det inte verkar ha funnits något innan att slå innan? Men visst, någon måste ju vara först, men de får det ju att låta lite större än det kanske är.

"the US-specification Kia Niro* officially received a Guinness World Record® title for the lowest fuel consumption driving across the USA from coast to coast (hybrid car)"
Är det någon som lyckats hitta någon information om att någon annan hybridbil försökt sig på samma sak och haft rekordet innan?
Kia Niro PP2 2017

Re: Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

4
Ja precis, har märkt av många andra "världsrekord" vad gäller andra saker, där det tidigare inte funnits något rekord att slå, så det är nog inte så ovanligt. Detta gör ju givetvis att det låter större än vad det är, men oavsett en kul sak :) Det går framåt för Kia och Niro ser ut att bli en redig storsäljare, vilket den i princip redan är.

mvh

Re: Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

7
Imponerande läsning när jag jämför med hur mycket min Niro drar. Efter 60 mil i nästan bara stadstrafik, så ligger snittförbrukningen på 0,67. Visst, lätt att säga att man ska lätta på gasen, men jag måste ju använda den annars blir det bara tomgångskörning. Kollade mest för skoj, men den funktion i bilen som visar körstil säger att jag har 10% normal körning och 90% eko körning, så jag kan inte vara så brutal på gasen. Inser också att 0,38 i stadstrafik inte kommer att hända, säljaren sa att 0,45 blandad körning skulle det bli, inte mer. Bilen ska in på verkstaden för ryckig gång, hackar som om motorn misständer, så då får dom väl kolla på förbrukningen också.
En intressant reflektion, när jag postade det här "klagomålet" på KIA's Facebook där dom gjorde lite reklam för USA körningen, så togs hela inlägget bort. Får man inte kritisera KIA i Sverige eller?

Re: Kia Niro Världsrekord - Lägsta bränsleförbrukningen hos en hybridbil att köra kust-till-kust i USA!

8
stlin skrev:Imponerande läsning när jag jämför med hur mycket min Niro drar. Efter 60 mil i nästan bara stadstrafik, så ligger snittförbrukningen på 0,67. Visst, lätt att säga att man ska lätta på gasen, men jag måste ju använda den annars blir det bara tomgångskörning. Kollade mest för skoj, men den funktion i bilen som visar körstil säger att jag har 10% normal körning och 90% eko körning, så jag kan inte vara så brutal på gasen. Inser också att 0,38 i stadstrafik inte kommer att hända, säljaren sa att 0,45 blandad körning skulle det bli, inte mer. Bilen ska in på verkstaden för ryckig gång, hackar som om motorn misständer, så då får dom väl kolla på förbrukningen också.
En intressant reflektion, när jag postade det här "klagomålet" på KIA's Facebook där dom gjorde lite reklam för USA körningen, så togs hela inlägget bort. Får man inte kritisera KIA i Sverige eller?

Demobilen jag provade som iof innan jag körde den redan rullat ca 300 mil, körde jag runt ca 15 mil i stan (ren okynneskörning) och lyckades faktiskt få ner den i 0.36, Körde ju iof inte riktigt som jag gör med min Cee'd GT+, men normal stadskörning.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro"