Annons

Kommande nya finesser på Niro

1
Apple Carplay fanns med i de svenskspråkiga broschyrerna redan i höstas med brasklappen att det skulle komma som en uppdatering "sent 2016", vilket i klarspråk betydde under första kvartalet 2017 och som också har bekräftats från flera håll i UK och Tyskland.

Även om jag säkert kommer att i varje fall testa Carplay med min iPhone när den kommer, är i mina ögon mycket intressantare finesser på gång:

Coasting Guide och
Predictive Energi Control

Den bästa förklaringen på vad det innebär hittade jag här:

KIA has yet to reveal full specs, but did say that the Niro features an all-new EcoDAS1 assistance system with Coasting Guide and Predictive Energy Control. The Coasting Guide aims at maximizing fuel economy by coaching the driver on when to coast and brake, while Predictive Energy Control uses the navigation system and cruise control to anticipate changes on the road ahead and actively manage energy flow, determining when it’s best to recharge the battery and when to use stored energy.

En kund i Österrike frågade sin säljare om just dessa funktioner (innan han beställde....) och fick svar av den österrikiska generalagenten:

"Der sogenannte Coasting Guide wird mit Modelljahrwechsel 2018 (dh. Juni 2017) für den Niro verfügbar sein. Fahrzeuge mit Modelljahr 2017 können jedoch dann nachgerüstet werden. Das läuft dann über ein Software update."

Dvs dessa verktyg för ännu lägre bränsleförbrukning på Niro, kommer alltså som en mjukvaru-uppdatering även till årsmodell 2017 i samband med att den nya årsmodellen 2018 kommer i juni 2017.

Spännande!

Den som vill följa detta tema (på tyska) kan göra det här:
http://tinyurl.com/j4vpd74
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Kommande nya finesser på Niro

2
Vet du i fall dessa finesser kommer till oss som köpt de första Nirona? Eller är de bara till kommande modeller.
För de verkar onekligen intressanta.

Är väl liknande med Android Auto, verkar inte heller komma i år som utlovat. Jag har i.o.f. sig Android Auto i en kinalur, och jag är väl inte så impad av appen ännu.
Inte så många finnesser...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kommande nya finesser på Niro

3
Som det är sagt (och som han skrev) så kommer det till nuvarande modeller samt kommande...

Och Android Auto finns ju redan, så du menar väl Apple CarPlay vilket kommer komma någon gång efter årsskiftet.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Kommande nya finesser på Niro

4
Lite mer kött på benen från KIA på svenska:

Systemet avläser terrängen

En smart funktion som kommer optimera hybridens körsträcka är nyutvecklade Eco-DAS (Driver Assistance System). Eco-DAS, med Predictive Energy Control, använder navigeringssystemet och förutser topografiska förändringar på vägen framåt och förvaltar aktivt energiflödet. Med andra ord läser systemet av terrängen och avgör om det är bäst förutsättningar att ladda batteriet eller om det är bättre att använda lagrad energi för att driva hjulen. Det finns liknande system i drift men Niro blir det första fordonet i sin klass som kan justera både för uppförsbacke och nedförsbacke. Funktionen kommer också att finnas i nya Optima Plug-In – Kias första laddhybrid.


Allt med farthållaren aktiv.....

http://tinyurl.com/hsrhr6d
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"